Berlingske Business
17:45Business Live lukker for i dag - på gensyn i næste uge

Obamas valgstrateg skal gøre Uber stueren

08BUSDavid-Plouffe-134938.jpg
David Plouffe droppede sit statskundskabstudie for at gå ind i praktisk politisk kampagnearbejde, som kulminerede med, at han hjalp Barack Obama med at blive USAs præsident. Arkivfoto: Alain Issock/Reuters

David Plouffe er kaldt det strategiske geni bag Obamas vej til Det Hvide Hus. Han ser ingen forskel på politisk arbejde og hans job hos taxiappen Uber.

Man aner David Plouffes fingeraftryk overalt:

Når den omstridte taxiapp Uber får lempeligere regler i USAs byer og delstater. Når chauffører går i fagforbund – med Ubers billigelse. Når Uber får positiv omtale.

Plouffe er valgstrategen, der førte Barack Obama til Det Hvide Hus. Og det han nu er i gang med, er kaldt »Obamiseringen af Uber«.

Men hvordan er Plouffe, den politiske kampagnesmed, endt som strategen bag forvandlingen af en af deleøkonomiens mest kontroversielle selskaber?

»Vi burde have indset noget før, at vi fører politisk kampagne, og kandidaten er Uber,« sagde Ubers topchef, Travis Kalanick, da han i 2014 præsenterede David Plouffe som Ubers »kampagneleder«.

bybil

På en måde er det logisk, at Uber før eller senere måtte nå den konklusion, at den omstridte taxiapp er mere og andet end en teknologisk opkomling. At der er mere end et kommercielt og lovgivningsmæssigt slag at vinde. At konfrontation må vige for dialog.

Det er ikke nyt, at Silicon Valleys techselskaber henter toprådgivere og tidligere ministre i Washing­tons politiske korridorer eller dyrker lobbyvirksomhed. Men Plouffe er måske det største scoop.

Stilhed midt i stormen

Såvel tilhængere som modstandere er enige om, at den valgkampagne, der i 2008 førte Obama til præsidentposten, var en genistreg fra David Plouffes side.

Kampagnen mobiliserede græsrødder uden om etablerede politiske kanaler, med stor vægt på sociale medier og brug af data.

Plouffe selv voksede op i et arbejderhjem i Delaware. Delstaten er kendt for USAs mest lempelige skatte- og selskabslovgivning, der gør, at over 50 pct. af landets børsnoterede virksomheder er indregistreret her. Uber ligeså.

Uber

Men det emne udtaler han sig ikke om. Den politiske interesse fængede tidligt, men et studium i statskundskab må have kedet ham, for han husker i dag mest at have indtaget en del øl og droppede ud for at gå ind i praktisk politisk kampagnearbejde. Her blev han hurtigt kendt for at besidde et lige dele arbejdsomt og roligt overblik, der gav ham skudsmålet »stilhed midt i stormen«. Han arbejdede for utallige kongres-, guvernør- og præsidentkandidater før kulminationen med Obama i 2008.

Men efter et par år i Det Hvide Hus følte han sig færdig med politik, og han havde rådgivet flere store teknologivirksomheder, da Uber meldte sig.

Selv udtalte han da, at han så sit nye job som meget lig, hvad han havde bedrevet for Obama.

»Vi forsøger at ændre holdninger hos etablerede politikere, og der er en masse modstand fra folk, som gerne vil beskytte status quo.«

Denne gang er kandidaten Uber. Og David Plouffe går efter at vinde.

07BUSMATHIAS-LIGHT-102446.jpg

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business Direct Sponseret Se alle

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen