Berlingske Business

Nyt signalsystem til S-tog kan ikke tåle is

Signalskift på togbanerne bliver forsinket Halvdelen af alle to
S-togenes nye signalsystem kan ikke tåle is, skriver Ingeniøren. Foto:

Is på radaren i et signalsystem for S-tog gav upræcise målinger og dermed forsinkelser.

I 2018 skal alle dele af Københavns S-tog have nyt signalsystem. For nu afprøves systemet på strækningen mellem Hillerød og Jægersborg. Og her er det løbet ind i sit første problem. Systemet kan ikke tåle is.

Det skriver Ingeniøren.

I sidste uge blev en række tog forsinkede. Banedanmark har ikke oplyst nogen forklaring. Et af problemerne var, at togene ikke kunne standse præcist ved perronerne.

I en intern mail til S-togenes lokoførerne skriver DSB's driftschef Jonny Jartved ifølge Ingeniøren, at problemet var is på radaren under toget.

- På baggrund af de analyser som Siemens og BDK (Banedanmark, red.) har lavet, vurderer de, at problemet hænger sammen med, at radarsensoren var dækket af is.

- Derfor havde systemet svært ved at detektere den præcise placering af toget, står der i mailen ifølge Ingeniøren.

Pix: DSB1

Signalsystemet er Banedanmarks ansvar, og DSB vil derfor ikke kommentere mailen over for mediet.

Det nye signalsystem hedder CBTC og er indtil videre kun taget i brug på strækningen mellem Hillerød og Jægersborg.

Hvis toget ikke når at standse hurtigt nok, laver det en nødopbremsning for at nå at standse ved perronen.

Ifølge Ingeniøren kræver det en skriftlig ordre fra trafikcentralen, før toget kan køre videre, selv hvis det holder en meter for langt henne ad perronen. Hver upræcis opbremsning kan derfor give forsinkelser på flere minutter.

Indtil videre afhjælpes problemet af DSB's eksisterende afisningsanlæg, står der i mailen.

Banedanmark oplyser til Ingeniøren, at de stadig undersøger sagen. Derfor ønsker selskabet hverken at be- eller afkræfte indholdet af den mail, som Ingeniøren refererer til.

RB PLUS FAKTA: Herfra kommer de anholdte i stor bestikkelsessag

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen