Berlingske Business

Nyt Lufthansa-gebyr banker bookingselskab til bunds

Spanske Amadeus IT Group, der driver et online bookingsystem for blandt andet flybilletter, hoteller, krydstogter og lejebiler, bliver sendt helt til bunds i onsdagens europæiske aktiehandel, efter at det tyske flyselskab Lufthansa har indført et nyt gebyr.

Lufthansa har lagt 16 euro oven i prisen for at booke flybilletter hos selskabet via de globale distributionssystemer og rejsesider, og det kan koste Amadeus penge og markedsandele.

Amadeus-aktien falder med 9,5 pct. til 37,48 euro på børsen i Madrid oven på Lufthansas tiltag, der muligvis ikke er det sidste af slagsen i sektoren.

I hvert fald vurderer den schweiziske storbank UBS ifølge Bloomberg News, at Lufthansas træk rejser spørgsmålet om, hvorvidt de andre store flyselskaber vil gå samme vej, hvilket kan ramme bookingselskaberne yderligere.

Ifølge selvsamme Bloomberg News meddelte Amadeus i 2007, da Lufthansa første gang indførte gebyr på køb af billetter gennem bookingselskaber, at det ramte selskabets indtjening og markedsandel.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen