Berlingske Business
15:52Bombardier-aktien buldrer afsted efter overraskende samarbejde

Nyeste skud på den bæredygtige stamme: Velkommen til de batteridrevne færger

færger
Arkivfoto. Nu vil HH Ferries, der sejler mellem Helsingør og Helsingborg, ombygge to færger til batteridrift. Foto:

Med en investering på 300 millioner svenske kroner vil HH Ferries ombygge to færger til batteridrift. HH Ferries forventer en reduktion på 50 procent af den samlede emission.

Turen med færgen over Øresund bliver snart en smule mere miljøvenlig. HH Ferries Group, der ejer færgeruten mellem Helsingør og Helsingborg, har nemlig annonceret, at de to færger Tycho Brahe og Aurora skal ombygges til at sejle på batteridrift frem for på marine-diesel.

Når skibene i løbet af 2017 kommer til at sejle på el i stedet for diesel, vil det være et vigtigt skridt på vejen til en mere miljøvenlig færgefart, fortæller Henrik Rørbæk, administrerende direktør i HH Ferries. Og baggrunden for beslutningen har været at komme væk fra de fossile brændstoffer, forklarer han.

pix-Tesla Model 3

»Vi har i mange år forsøgt at være så miljøbevidste som muligt. I januar 2015 fik vi nye emissionsregler, og dem har vi faktisk levet op til i de sidste mange år. Det er i det lys, vi har taget beslutningen om at indføre batteridrevne færger,« siger Henrik Rørbæk.

Hvis alt går efter forventningen, vil de nye batteridrevne færger pynte på virksomhedens CO2-regnskab. Med Aurora og Tycho Brahe på batteridrift vil HH Ferries’ samlede emission nemlig blive reduceret med 50 procent.

Muliggjort med EU-støtte
Prisen for at ombygge Tycho Brahe og Aurora til batteridrift lyder på 300 millioner svenske kroner - ca. 240 danske kroner. Af dem kommer 120 millioner svenske kroner fra EU’s forvaltningsorgan for innovation og netværk, INEA. Og investeringen har været altafgørende for, at de to færger snart skal sejle af sted på batterier.

»Det skal ikke være nogen hemmelighed, at investeringen fra INEA har muliggjort projektet. En investering på 300 millioner svenske kroner er meget for en virksomhed som vores. De komponenter vi anvender, er allerede kendt på markedet, men de er sat sammen på en ny måde. Støtten fra INEA har gjort, at vi turde satse på nytænkning,« siger Henrik Rørbæk.

faraday

Udover ombygningen af skibene bliver de 300 millioner svenske kroner brugt på at bygge ladestationer i både Helsingør og Helsingborg og på at lægge nye kabler. Hverken Helsingør eller Helsingborg har nemlig strøm nok til at servicere ladestationerne til Aurora og Tycho Brahe, forklarer Henrik Rørbæk.

Det er endnu ikke afgjort om alle færgerne hos HH Ferries skal sejle på el fremover. Først skal erfaringerne med Aurora og Tycho Brahe indsamles og evalueres.

AUTOSHOW-GENEVA/

»Vi skal have en periode, hvor vi skal finde ud af, om praktikken lever op til idéen, og så tager vi stilling til det,« siger Henrik Rørbæk.

Ombygningen af skibene påbegyndes i efteråret 2016, og i løbet af 2017 bliver batterierne installeret i skibene.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen