Berlingske Business

Nye rygter om Mærsk-ordre på megaskibe

Mærsk-aktien prissat 92 mia. kr. for lavt anslår Nordea
Foto:

Rygterne svirrer igen om Maersk Lines mulige interesse for at bestille nye containerskibe i en hidtil uset størrelse.

Det danske rederi, der er verdens største, skulle angiveligt være interesseret i at bestille op mod seks skibe, der kan bære 20.000 tyvefodscontainere (teu) hver, skriver shippingavisen Tradewinds med henvisning til en anonym markedskilde.

Maersk Line skulle have snore ude til rederier i Sydkorea og Japan om ordren, og ifølge avisens kilde er danskernes også klar til at bestille ti skibe på 14.000 teu hver.

Mærsk

Rygterne kommer samtidig med, at Maersk Line angiveligt har bestilt syv mindre skibe på 3700 teu hver fra Cosco-værftet i Kina. Det bliver værftets første forsøg med containerskibe, skriver Tradewinds.

Maersk Lines største skibe er i øjeblikket Triple E-serien på omkring 18.300 teu hver. De var verdens største, da de blev søsat i sommeren 2013, men er for nylig blevet overhalet af skibe fra konkurrenterne CMA CGM og CSCL på mere end 19.000 teu.

I september 2014 afslørede Maersk Line-chef Søren Skou, at rederiet får brug for nye skibe på samlet 425.000 teu over de næste fire-fem år for at følge med markedets vækst. Til gengæld sagde han i samme forbindelse, at ordrer på større skibe end Triple E ikke var sandsynligt på daværende tidspunkt.

Sidste uge begyndte rygterne dog med en artikel i Wall Street Journal, der omtalte muligheden for en bestilling på ti skibe på omkring 20.000 teu hver.

FILE NETHERLANDS SHIPPING

 

 

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen