Berlingske Business
14:19Vestas-aktionærer har tabt 1,8 milliarder kroner hver dag i november

Nye forsinkelser truer: Italiensk byggefirma kommer metroen til undsætning

Metroens Nye Stationer.
Fra Aksel Møllers Have på Frederiksberg i november 2016. Siden dengang har apteringsarbejdet ifølge en redegørelse fra Transportministeriet stået stille. Foto:

Det hårdt pressede metrobyggeri får nu ny entreprenør, efter en milliardtvist mellem MT Højgaard og hovedentreprenøren har fået dele af arbejdet til at stå stille i knap ét år. Driftsdirektør erkender forsinkelser på enkelte byggepladser, men forventer, at man kan nå at blive færdig til tiden med ny tidsplan. Metroformand fastholder åbningsdato.

Med 850 millioner kroner og en underskrevet forligsaftale kunne direktøren i Metroselskabet Henrik Plougmann Olsen og hovedejer, overborgmester Frank Jensen (S) i foråret tørre sveden af panden.

Den hårdtpressede italienske hovedentreprenør Copenhagen Metro Team (CMT) overtog med aftalen en stor del af risikoen med at få gjort Cityringen færdig til tiden i sommeren 2019 og friske kontanter landede i den slunkne pengekasse hos det Salini-ejede byggekonsortium, der står for at bygge metroen.

Det skulle samtidig sætte turbo på arbejdet med at få indretningen af de 17 stationer gjort færdig, der siden en tvist mellem byggemastodonten MT Højgaard og CMT i slutningen af 2016 fik den del af arbejdet til at gå i stå.

07BUSMetro-metrobyggeri-Cit.jpg

Men turboen er indtil videre ikke blevet slået til, når det gælder arbejdet med at få gjort stationerne færdige.

Først i juni forlod den hidtidige entreprenør MT Højgaard projektet efter langstrakte forhandlinger med CMT. Siden da har arbejdet med at finde en ny entreprenør stået på, og nu kan Berlingske Business fortælle, at den italienske byggekoncern Bodino sammen med en række mindre underentreprenører har fået opgaven.

Bodino oprettede ifølge CVR-registeret et dansk selskab ved udgangen af august og CMTs driftsdirektør, Sigurd Nissen-Petersen, oplyser til Berlingske Business, at der efter planen kommer 350 mand på opgaven med at få stationerne klargjort.

07BUSMetro-metrobyggeri-Cit.jpg

Han ønsker dog ikke at oplyse størrelsen på kontrakten. Ifølge MT Højgaards regnskab var kontraktsummen på den oprindelige aftale en halv milliard kroner.

Forsinkelser og tidspres

Det er en ordentligt mundfuld det italienske firma fra Torino så småt har taget hul på - også for et firma, der har flere end 70 års erfaring inden for byggebranchen.

Berlingske Business har løbende beskrevet den milliardstrid, der har udspillet sig på byggeriet, og som har ført til, at dele af arbejdet med metroen reelt har været gået i stå.

14BUSMetrobyggeri-Metro-Cit.jpg

En redegørelse fra juni fra Transportministeriet fortæller, at arbejdet med at få stationerne gjort færdig reelt har stået stille siden november 2016. Og ifølge Berlingske Business’ oplysninger er entreprenøren langt bagud i forhold til den oprindelige tidsplan, der siger, at stationerne skal være færdig i begyndelsen af 2019 samme år som metroen skal begynde at køre med passagerer.

»Der er kolossale forsinkelser som bliver svære at indhente,« lyder det fra en kilde, der har været med til at udforme byggeriet.

I 3F kan faglig sekretær Silas Grage godt mærke, at metroarbejderne skal indhente forsinkelser på arbejdet med at gøre indretningen på Cityringens stationer færdig, og det kan ifølge ham godt ramme arbejdsmiljøet.

»En presset tidsplan og et sikkert arbejdsmiljø hænger ikke særligt godt sammen. Lige nu forcerer man byggeriet, og det giver også os mindre tid til at sørge for, at tingene foregår, som de skal,« siger Silas Grage, der fortæller, at CMT har involveret 3F for at undgå problemer.

Driftsdirektør Sigurd Nissen-Petersen fra CMT erkender, at der har været forsinkelser på enkelte byggepladser som følge af det stillestående apteringsarbejde, der blandt andet skal sørge for fliser og klinker på skakte samt trappeløb.

»Vi har hele tiden været i gang på byggeriet, men der er forsinkelser på arbejdet med at færdiggøre stationerne, som følge af de problemer, der har været i løbet af året. Det overordnede ansvar er først og fremmest vores, da vi er hovedentreprenør. Men vi er fortrøstningsfulde over, at vi har fået Bodino med på vognen i forhold til at kunne færdiggøre arbejdet indenfor den aftalte tidsplan,« siger CMT-direktøren.

Artiklen fortsætter efter grafikken.

Han fortæller, at forventningen er, at man med den reviderede tidsplan er i stand til at skrue op for arbejdet, så silkesnoren kan klippes i sommeren 2019.

»Det er en arbejdsopgave, som CMT skal løse sammen med Bodino. Vi har tidligere haft forsinkelser på projekt i flere faser. Dem har vi indhentet, og det er også det, vi går efter her. Det er ganske naturligt, når det er et så stort projekt, hvor man designer og bygger samtidig,« siger han.

I forhold til om selve udfærdigelsen af stationerne er klar, er der stadig nogle ting der skal passes til, men er normalt, fortæller Sigurd Nissen-Petersen.

»Der ligger et design, og det skal vi følge, men der vil ganske givet være en række ting, der skal tilpasses løbende, og det er helt almindeligt i et byggeri med den her kompleksitet og størrelsesorden,« siger han.

Færdig til tiden

Han anerkender samtidig, at en presset tidsplan potentielt kan give sikkerhedsproblemer, som også 3F peger på. Han fortæller dog, at man er i dialog med fagforeningen for at sikre, at arbejdet forløber på en ordentlig måde.

»Jeg anerkender problematikken. Det er en udfordring, som vi løbende har rejst i vores dialog om arbejdsmiljøet. Vi arbejder på at finde en ramme som gør, at det er sikkert og forsvarligt og i også er overensstemmelse med de overenskomster, der dækker arbejdet,« siger han.

I Metroselskabet er formand Jørn Neergaard Larsen sikker på, at projektets tidsplan overholdes. Han fortæller, at der har været udfordringer, men at der med en forligsaftalen fra april nu er sat skik på projektet.

»Der er styr på det, og der er ikke noget af det, der foregår nu, som udfordrer den hovedtidsplan, vi arbejder efter, og som indebærer, at Cityringen åbner i juli 2019,« siger han.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen