Berlingske Business
17:29Business Live siger tak for i dag og på gensyn i morgen

Nye flytyper ændrer branchen

norwegian
Norwegians adm. direktør Bjørn Kjos, fotograferet i Københavns Lufthavn. Foto:

Fremtidens luftfart kan blive væsentligt mere fragmenteret end i dag, når nye flytyper kan springe de store trafikknudepunkter over og flyve langdistance direkte mellem mindre lufthavne.

Når de første passagerer til oktober træder ind i SAS-flyet på den nye aftenafgang til New York, vil det være til et uvant syn. Flytypen er nemlig en lille to-motores Boeing 737-model, som man kender fra korte ruter i Europa, udstyret med ekstra brændstoftanke. Det samme vil gælde nordjyske passagerer, når Norwegian i 2017 åbner ruter til USA fra Aalborg Lufthavn.

Bjørn Kjos

Flytyper som Airbus’ A320neo og Boeings 737-Max kan begge rumme omkring 200 passagerer og flyve cirka 7.000 km. Det gør det muligt at flyve direkte mellem mindre lufthavne, der ikke har passagergrundlag til at fylde de større fly.

»Den store vækst i markedet er fritidsrejsende til de store turistdestinationer, men det betyder ikke, at der ikke er potentiale i de mindre byer. Folk vil flyve billigt og direkte, og det kan vi gøre med de nye flytyper. For ti år siden havde det været umuligt, men det er det ikke længere,« siger Norwegians topchef, Bjørn Kjos.

Ny udfordring for de gamle kæmper

Små flytyper, der kan flyve direkte på tværs af Atlanten, kommer i fremtiden til at ændre branchen og accellerere den udvikling, der er sket på kort- og mellemdistancer de seneste 10-15 år, i retning af langdistanceruterne, mener Sydbanks senioranalytiker, Jacob Pedersen.

»De nye flytyper gør arbejdsbetingelserne lettere for flyselskaberne, der ikke længere behøver tænke ruteudvikling ud fra de store trafikknudepunkter. Den udvikling, vi har set med lavprisselskaber på korte ruter, vil også ske på langdistanceruterne, og det vil presse de etablerede netværksselskaber,« siger han.

De nye flytyper giver nye muligheder og betyder, at selv små selskaber kan slå sig op med ruter til fjerne destinationer. Det kan betyde, at en større del af væksten i luftfartsbranchen rykker fra de store knudepunkter som Frankfurt til mindre lufthavne.

»Over de seneste 15 år er det A til B-flyningerne, der har haft større vækst end flyvninger via knudepunkter. Det vil fortsætte fremadrettet. Det vil rykke en del af væksten til de mindre lufthavne, men omvendt også give mulighed for nye ruter til de store,« siger Jacob Pedersen.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen