Berlingske Business

Nye flyruter kan afbøde passagerfald

Nye udenrigsruter hos Ryanair og Cimber Air kan dæmpe virkningerne af den økonomiske nedtur for Billund Lufthavn.

Billund Lufthavn øgede passagertallet med næsten 300.000 til 2,55 mio. passagerer i 2008 men har allerede indstillet sig på, at alletiders passagerrekord kommer til at bestå indtil i hvert fald udgangen af 2010.

I november faldt nøgletallet for første gang i 2008 med en nedgang på 4,1 procent i forhold til samme måned året før, og i december blev faldet efter Sterlings konkurs den 29. oktober og finanskrisen forstærket, idet tilbagegangen var på hele 9,5 procent. For hele året er der dog tale om en fremgang på 12,6 procent.

Lufthavnschef Jørgen Krab Jørgensen oplyste kort før jul til ErhvervsBladet.dk, at lufthavnen budgetterer med en tilbagegang i passagertallet på otte procent i år. Det svarer til et par hundrede tusinde passagerer. Han erkendte i samme åndedrag, at udviklingen særligt i 2009 er nærmest umulig at forudse.

Indenrigstrafik frem

I den positive retning trækker, at Ryanair allerede har bebudet en fordobling af frekvensen på London-ruten til Stansted, og at lavprisselskabet i det hele taget vil øge trafikken på Billund. Det samme vil Cimber Air, der for få uger siden overtog resterne at Sterling og på et pressemøde 7. januar agter at fortælle mere konkret om sine planer. Det ligger fast, at Sønderborg-selskabet 15. februar åbner en rute til Malaga og 3. marts en rute til Rom.

Udenrigsruterne i Billund havde i 2008 en fremgang på hele 29 procent til 1,43 mio. passagerer. KLM-ruten til Amsterdam er fortsat den absolut største destination med godt 240.000 passagerer efterfulgt af London og Oslo.

Chartertrafikken fra Billund gik i december tilbage med 15,8 procent - dog med en weekend færre end året før - og må for hele året indkassere et minus på 5,2 procent til 967.601 passagerer. Her er topscorerne ligesom tidligere år Antalya i Tyrkiet, Las Palmas og Palma de Mallorca. Charterbranchen imødeser ny tilbagegang i år.

Indenrigstrafikken gik 12,7 procent frem til 132.033 passagerer.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen