Berlingske Business

Nye el-biler i Danmark i 2011

bil
Foto:

I næste uge præsenterer en af verdens største bil-koncerner de første elektriske udgaver af kendte bilmærker.

Be Bop ZE hedder den elektriske udgave af Kangoo mini-MPV, som officielt kører sine første kilometer i næste uge i Paris, hvor sløret også løftes for modelstrategien for elbilerne hos Renault-Nissan koncernen.

- I Renault regi lægges der op til, at Kangoo bliver modellen, der skal være koncernens bud på el-varebilen, men Megane skal være et bud på el-personbilen. Desuden vil Renault formentlig i forbindelse med den tyske IAA biludstilling (red: midt i september) præsentere en helt ny bil, der er dedikeret til at køre elektrisk, siger pressechef Søren Hyltoft, Renault Danmark, til ErhvervsBladet.dk.

Om et år – eller omkring det tidspunkt, hvor den store franske pendant til IAA, Mondial de L’automobiles” i Paris løber af stabelen - vil virksomheder, institutioner og almindelige forbrugere i Paris-området for første gang få mulighed for at teste elbiler i stor skala. Så ruller 100 el-biler rundt i byernes by.

Det sker efter en aftale mellem Renault-Nissan og det franske energiselskab EDF, der gør det muligt gennem et helt år at teste fremtidens elektriske biler fra den fransk-japanske koncern.

- Der vil både være tale om personbiler (Megane) og varevogne (Kangoo), og det bliver muligt at teste bilerne og benytte ladestationer i det offentlige rum. Bilerne vil være identiske med de serieproducerede versioner, der allerede fra 2011 vil kunne købes i Danmark, siger Søren Hyltoft.

ErhvervsBladet.dk prøvede prototypen af Megane i eludgave i forbindelse med præsentationen af den danske elbil-fremtid – i form af i første omgang samarbejdet mellem Renault-Nissan, Better Place samt energiselskabet DONG, der skal supplere med den altafgørende infrastruktur.

Helt lydløs, ganske hurtig i afsættet og med en tilfredsstillende topfart virkede Renaults elbil som en god teknisk løsning for fremtiden. Med kommende generationer batterier – p.t. litium-ion som bedste løsning – vil rækkevidden snart komme højt op, formentlig flere hundrede kilometer.

I forvejen er elbilen med sit drejningsmoment meget hurtig i acceleration og derfor velegnet til bykørsel – og med batteri-skiftestationer rundt om i landet – også gode til kørsel mellem landsdelene.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen