Berlingske Business
17:32Renten faldt tilbage torsdag

Nye biler må skrottes

Autobranchen forstår ikke, hvorfor regeringen ikke får ændret på de skrotningsregler for biler, som betyder, at

ikke blot gamle, men også nye biler bliver sendt til ophugning i stedet for at blive repareret.



- Det batter da meget mere

i statskassen, hvis man lader bilerne reparere i stedet for at skrotte dem, fordi staten igennem en reparation får både skatter,

afgifter og moms ind, og samtidig øger man beskæftigelsen i autobranchen, siger Lennart Scharff, direktør i Dansk

Autogenbrug, en af de otte organisationer i Autobranchens Fællesråd.



- Det kan eksempelvis ske det, at en bil med

bare et halvt år på bagen skal skrottes på grund af 65 pct.s reglen, fordi udstyr som airbags og selestrammere er

temmelig dyrt at udskifte, og dermed kommer reparationen nemt op over de 65 pct.

Høje nydels-priser

ErhvervsBladet

nævnte forleden, at en ældre bil risikerer at blive skrottet på grund af 65 pct.-reglen, men også nye biler

risikerer at skulle skrottes, fordi en reparation skal opgøres med nydels-priser på de reservedele, der skal udskiftes.



-

Så når den stakkels ejer af en skadet bil får udbetalt kontanterstatning, så har han ikke råd til at

gå hen og købe en ny bil, fordi han har tabt en del penge på sin næsten nye bil, og så kommer der ikke

nogen registreringskroner i statskassen på den forretning, hvilket jo egentlig var hensigten med de ændrede reparationsgrænser.



Det

var tidligere skatteminister Ole Stavad, der i 2000 indførte pct.-satserne ved autoskader, og dengang sagde mange borgerligere politikere,

bl.a. den nuværende skatteminister Svend Erik Hovmand, at en ny regering ville ændre reglen.



I København er

arbejdsløsheden blandt reparatører af biler steget fra 132 i starten af 2002 til 217 i disse dage, eller fra 54, pct.

til 8,0 pct., siger Jan Rasmussen fra Metal København.



Han ser regeringens nye forårspakke som et udtryk for, at

regeringen er begyndt at tage beskæftigelsessituationen alvorligt, og derfor forstår han ikke, at den ikke vil ændre

ved reparationsgrænsen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen