Berlingske Business

Nye bilafgifter favoriserer familiedytten

Regeringen og DF enige om aftale om registreringsafgiften
Finansminister Kristian Jensen og DF formand Kristian Thulesen Dahl fortæller den ventende presse at regeringen sammen med DF har landet en aftale om registreringsafgiften torsdag d. 21 september 2017 i Finansministeriet. (Foto: Uffe Weng/Scanpix 2017) Foto:

Ny aftale om registreringsafgift favoriserer de sikreste og mest brændstoføkonomiske biler. Udenlandske bilister får en del af regningen via nye vejafgifter.

Efter ugelange tovtrækkerier landede regeringen og støttepartiet Dansk Folkeparti torsdag aften en ny aftale om registreringsafgiften på biler.

Kompromiset blev en løsning, der nedsætter afgiften på de første 185.000 kroner af en ny bils pris og samtidig lader afgifterne afhænge af bilernes sikkerhedsniveau og brændstoføkonomi.

Dermed bliver det især mellemklassebiler som en Volkswagen Passat som de nye afgiftsregler vil gøre billigere, mens de mindre sikre mikrobiler bliver dyrere.

»Med denne aftale gør vi det billigere at købe en familievenlig og sikker bil,« siger finansminister Kristian Jensen.

»Et af problemerne med de mange mikrobiler, der er i Danmark i øjeblikket, er, at de ikke er sikre og miljørigtige nok,« siger han.

De færre afgiftskroner i statskassen betyder, at der fra næste år vil mangle cirka 600 millioner om året, som dog vil falde gradvist til et forventet minus på 200 millioner i 2025.

En del af de penge har parterne besluttet, at udenlandske bilister, der kører på danske veje, skal betale.

Det kommer ifølge finansministeren til at ske i form af en "vejbenyttelsesafgift" for person- og varebiler.

Modellen er brugt i flere europæiske lande og betyder formelt, at alle skal betale en afgift for at køre på de danske veje, men at de danske bilister får de cirka 1000 kroner årligt igen ved afgiftslettelser andetsteds.

Den endelige model for vejafgiften er ikke klarlagt, men den forventes også først at træde i kraft fra 2020.

En yderligere del af pengene til at sænke registreringsafgiften kommer fra en stramning af reglerne for leasing, hvilket glæder skatteminister Karsten Lauritzen.

»Vi har set for mange eksempler på leasingbiler, der kører rundt på de danske veje uden at betale registreringsafgift. Det er naturligvis helt urimeligt, og det er glædeligt, at vi nu kan dæmme op for den slags kreative afgiftskonstruktioner,« siger han.

Ud over de ændrede afgifter for bilisterne indeholder aftalen også en sænkelse af taksterne for at køre over Storebæltsbroen med 25 procent.

Dertil kommer, at en del af den fynske motorvej bliver udvidet med et tredje spor.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen