Berlingske Business
11:43Banker trækker ned i C20 løftet af FLS og DSV

Ny type metal kan forhindre flyulykker

Drone flying near commercial airplane
Drone potentially being hit by commercial airplane in sunset silhouettes. Concept of aircraft accident. Thread of collision Foto:

En drone rammer et fly i luften, men skaderne vil stort set være usynlige. Den britiske virksomhed QinetiQ har udviklet en ny type legering beregnet til specielt fly, der muligvis også kan mindske risikoen for flyulykker.

Flyvemaskiner kan i fremtiden bliver »armeret« med et nyt højteknologisk materiale, som kan beskytte dem mod kollisioner med bl.a. fugle og droner. Det kan endda, hvis potentialet i den nye teknologi forløses, forebygge den type af flyulykker, der bl.a. førte til at et supersonisk Concorde-fly styrtede ned uden for Paris i 2000.

Det skriver The Telegraph.

Den britiske forsvarsteknologi-virksomhed QinetiQ har udviklet, hvad den kalder »shape memory alloy« (SMA) - en type legering, der populært sagt kan huske formerne på materialet.

Billede


Legeringen består af energi-absorberende titanium tråde, som er vævet ind i carbonfibre, hvilket gør den meget bedre i stand til at modstå skader og fastholde den oprindelige form.

Se, hvordan det virker her: (artiklen fortsætter under klippet)


At et materiale som dette kan bevare formen er helt afgørende for fly, hvor alle dele er nøje designet aerodynamisk, for at de store kolosser kan lette.

Det nye materiale fra QinetiQ har vist sig at være tre gange stærkere end carbon-fibre - og det vil ikke være tungere, hævder selskabet, hvilket ikke er uvæsenligt for flyene.

putin

Materialet vil endda kunne forebygge store ulykker, lyder det lovende fra selskabet bag.

Da det supersoniske Concorde-fly fra Air France i 2000 styrtede ned uden for Paris umiddelbart efter take-off - en ulykke der kostede 113 personer livet - skyldtes det eksempelvis en metalliste på startbanen, som et fly fra Continental Airlines havde tabt.

Boeing

Om flyselskaberne kaster sig over det nye materiale er ifølge Dr. Malcolm Nash fra Royal Aeronautical Society mere usikkert.

»Det har potentiale til at beskytte fly, men bekymringen er, om det vil være tungere end normalt carbon fiber-materiale. Det vil gøre flyet mindre effektivt, og med mindre det er en absolut nødvendigt, er det usandsynligt, at flyproducenterne vil bruge det,« siger han til The Telegraph.

BOEING-REDUNDANCIES/

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen