Berlingske Business
17:26William Demant tog føringen i positivt marked

Ny teknologi skal hjælpe lufthavnen på vej mod 40 millioner passagerer

14BUS20150105-163238-4#2.jpg
Københavns Lufthavn har droppet planerne om at bygge en Terminal 4 og vil i stedet udvide de eksisterende terminaler. Foto: Simon Læssøe

Ny teknologi og en kraftig udbygning af lufthavnen skal en dag gøre det muligt, at 40 millioner passagerer kan benytte Københavns Lufthavn hvert år.

Nye teknologiske tiltag skal være med til at gøre det muligt at skabe en lufthavn i København, som i fremtiden kan tage imod 40 millioner passagerer om året – eller cirka 15 millioner flere end i dag. En omfattende udbygning der skal skabe de fysiske rammer.

»Vi skal have den rigtige kapacitet på det rigtige tidspunkt. Nu har vi lidt over 25 millioner passagerer, og det er nok ikke urealistisk, at vi når 30 millioner passagerer. Men vi ved nu, at vi kan bygge en lufthavn til 40 millioner passagerer,« siger administrerende direktør Thomas Woldbye.

For godt et år siden lancerede han en omfattende ny strategi, som skal gøre det muligt at løfte antallet af passagerer til 40 millioner. Woldbye har ikke sat tidsfrist på, hvornår det skal ske. Men der skal bruges store beløb på blandt andet at forlænge de nuværende terminaler. Tidligere planer om en helt ny Terminal 4 er i dag blevet sløjfet.

pix-SAS

»I stedet for at bygge en stor ny terminal udbygger vi de nuværende for 8-12 milliarder kroner i de kommende år. Det betyder, at vi ender med det samme areal. På den måde undgår vi en masse kapacitet, som i en periode ikke vil blive brugt,« siger Thomas Woldbye.

Rejser i stedet for materielle goder

Samtidig siger han, at nye teknologiske muligheder skal gøre dagligdagen nemmere for passagererne. I fremtiden vil for eksempel selvbetjening være en meget større del af dagligdagen end i dag. Aflevering af bagage, paskontrol og billetkontrol i gaten vil næsten blive fuldt automatiseret.

Lufthavnen havde i 2014 6,5 procent flere passagerer eller cirka halvanden million flere end året før. Væksten var drevet af flere internationale passagerer og flere transferpassagerer. Det skyldes blandt andet, at flere vælger at rejse frem for at købe materielle goder.»Folk rejser mere og mere. Det hænger sammen med økonomisk velstand, og at der er et skifte fra en forbrugsøkonomi til oplevelsesøkonomi. Folk bruger mere på rejser end på at købe køleskabe og fladskærme,« siger Woldbye.

Norwegian

Han håber at få selskaber fra Kina og Sydkorea til at vælge København som destinationer fremover. Også forbindelser til amerikanske byer som for eksempel Boston står på ønskesedlen.

En stor del af indtjeningen i lufthavnen kommer fra forretning, der ikke er direkte relateret til flyene. Butikkerne i lufthavnen øgede sidste år salget blandt andet på grund af en række nye specialbutikker. Det er et område, som lufthavnsdirektøren håber vil vokse yderligere.

»Vi kommer til at se ændringer i oplevelsen, hvor man kan se tingene ske. For eksempel hvordan chokoladen eller lakridsen bliver lavet. Folk vil være med til at se, hvordan deres ting bliver lavet, og det kommer vi nok også til at se her,« siger Thomas Woldbye.

Kastrup

Derudover kadser selskabet mange penge ind fra passagerer, som stiller bilen i lufthavnen, når de rejser. Det er blandt andet sket ved at give de rejsende bedre muligheder for at bestille parkeringsbilletter online.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen