Berlingske Business

Ny teknologi redder liv

Det er ganske imponerende at teste nye lastbiler med sikkerhedssystemet ESP, elektronisk stabilitets program. ESP, som er blevet afgiftslettet

for personbiler, er ved at holde sit indtog blandt de tunge køretøjer (som jo ikke er belagt med registreringsafgift).



ESP,

sporstyring og afstandsregulering er det nyeste sikkerhedsudstyr til lastbiler. ErhvervsBladet har prøvet de nye systemer såvel

herhjemme som i udlandet og har kun lovord overfor dem. ESP er et relativt gennemprøvet system - de to andre er ret nye. ESP

benytter sensorer fra ABS bremsesystemet - de andre såvel radarsystemer som ABS-sensorer .



Udover MAN og Mercedes er det

i dag kun Volvo, der tilbyder afstandsregulering - men de fleste andre forsker i det. Scania lancerer nye tunge lastbiler (formentlig

med betegnelsen 5-serie) her i foråret - og vil så komme op på omgangshøjde med de nævnte producenter,

når det gælder sikkerhedsudstyr.

Endnu mangler

Når det gælder afstandsregulering, på engelsk

Adaptive Cruise Control (ACC), er man politisk efter flere ulykker enige om, at det er fremtiden. ACC arbejder sammen med en fartpilot,

som via ACC gøres intelligent. Et minus er, at ikke alle systemer kan måle, hvis der er tale om en stillestående

bil foran - f.eks. ved køkørsel.



Ved normal kørsel bremser ACC lastbilen blødt ned (ca. 20 pct. af bremsekraften

hos f.eks. Mercedes), så der holdes en given afstand til den forankørende bil - og accelererer op igen, når bilen

foran også sætter farten op.



Ser man på sporkorrigering (Lane Guard System eller LGS) vil det kunne hjælpe

til at forhindre de alvorlige eneulykker, der tegner sig for de fleste ulykker på vejene (ifølge Volvo Lastvagner havarikorps'' undersøgelser

hele 47 pct.). I dag er mange dog irriterede over den advarselslyd, man hører, når man kommer for langt ud til én

af siderne i forhold til at holde den lige kurs fremad. Måske man kunne udvikle en vibrator til førersædet eller

lignende.

Venter på lov

Alle er samtidig enige om, at de nye systemer formentlig ikke vinder frem før der bliver

lovgivet på området.



Det var således også tilfældet med ABS-bremser, hvor det herhjemme kun var olieselskaberne,

der valgte at gøre det standard på tankbilerne - ikke mindst p.g.a. den ofte farlige last af brændstof.



Der

er gerne tale om relativt små investeringer - f.eks. til ESP, som koster ca. 10.000 kr. til en lastbil fordi der ikke er registreringsafgift på

lastbiler over fire tons. Men konkurrencemæssigt er mange nødt til at købe bilerne så billigt som muligt.

Mercedes-Benz og MAN ser dog en stigning i antallet af kunder, der vælger de såkaldte sikkerhedspakker, som tilbyder de

tre typer udstyr. MAN forlanget 20.000 kr. for LGS og ACC. Mercedes forlanger 60.000 kr. for de to systemer - plus airbag, retarder og

Telligent stabilitetsregulering



Alle er dog enige om, at det først og fremmest er sikkerhedsselen, der er vigtigste udstyr

- samt at den også skal anvendes, når køretøjet er forsynet med airbag.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen