Berlingske Business

Ny teknologi kan spare flybranchen milliarder

pix-vulkan
Da den islandske vulkan Eyjafjallajökull i 2010 spredte en askesky over store dele af Europa kostede det branchen 18 milliarder kr.  Foto:

En ny teknologi gør det muligt for fly at spore askeskyer. Det kan spare flyselskaber for milliarder ved et nyt vulkanudbrud.

Det var en svær periode for flybranchen, da askeskyen fra den islandske vulkan i 2010 drev ind over Europa. Askeskyen bremsede flyafgangene i store dele af Europa i seks dage. Det endte med at koste branchen 18 milliarder kroner.

Men det er ikke sikkert, at det vil gentage sig ved en lignende situation. Ny teknologi gør det muligt at spotte askeskyer og måske spare branchen for mange milliarder. Det kom frem på et pressemøde i Toulouse i går skriver branchesitet Check-in.dk.

Det er easyJet, der sammen med Nicarnica Aviation og Airbus, har forsøgt at finde frem til en løsning på problemet, så branchen ikke risikerer at ende i samme situation som i 2010. Nicarnica Aviation forsker i meteorologi, og det er direktøren for selskaber, der har udviklet teknologien. 

AVOID som den bliver kaldt gør fly i stand til at måle mængden af askepartikler i luften. Ian Davids, der er chefingeniør i easyJet, forventer, at den nye teknologi vil være klar i slutningen af 2014.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen