Berlingske Business

Ny taxilov bliver mindre liberal end regeringen ønskede

taxa
Foto:

Et flertal på Christiansborg har torsdag aftalt ny taxilov. Den ventes at betyde øget konkurrence blandt taxichauffører. Men det står klart, at markedet ikke bliver så frit, som regeringen med transportminister Ole Birk Olesen (LA) i spidsen havde lagt op til.

Loven ophæver begrænsning på antal af taxier. Til gengæld fastholdes og skærpes andre krav. Blandt andet skal biler have sædefølere og taxametre, så Skat bedre kan kontrollere indtjening.

Ole Birk Olesen kalder det dog en åbning for Uber:

- Uber og andre kørselstjenester har mulighed for at komme ind, men kun hvis de har taxameter og sædefølere i bilen, siger Ole Birk Olesen.

Uber

Han mener, at det nu er nemmere at etablere sig som taxivognmand og taxiselskab:

- Uber er i dag ulovlig. Og det vil Uber også være fremover, medmindre de indretter sig, som loven kræver. Det er en kæmpestor sejr, at man nu får den mulighed, siger Ole Birk Olesen.

Socialdemokratiets transportordfører, Rasmus Prehn, fremhæver, at der nu bliver kontrol med Uber. Og at danskerne fortsat kan føle sig trygge ved at køre taxi.

taxi

- Vi sikrer, at Uber ikke kan komme ind og underminere ved ikke at betale skat. Det er meget, meget positivt, siger Rasmus Prehn.

Ud over taxametre og sædefølere skal Uber-chauffører også tage en to uger lang uddannelse og oprette et kørselskontor, der registrerer turene for at kunne få lov til lovligt at køre.

Dansk Folkepartis transportordfører, Kim Christiansen, siger:

- Vi har gjort det sværere for Uber. I hvert fald, hvis de vil køre som nu.

Uber kører videre

Den nye taxalov indfører samtidig skærpede sanktioner, hvis man kører taxi uden at leve op til kravene i loven.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen