Berlingske Business

Ny Svitzer-boss er en »utrolig god leder«

15BUSBUSINESS-154541.jpg
Der er internationalt swung over den nye topchef for Svitzer, Henriette H. Thygesen. Hun har været udstationeret flere gange for Mærsk Gruppen og har som ung studeret i udlandet. Hun taler seks sprog, herunder mandarin. Foto: Svitzer

Henriette H. Thygesen skifter fra chefstilling i det Mærske-ejede Damco til topchef i det ligeledes Mærsk-ejede Svitzer, hvor hun overtager rorpinden efter Robert Mærsk Uggla.

I mandags tog 45-årige Henriette H. Thygesen endnu et skridt op af karrierestigen hos A.P. Møller - Mærsk, da hun blev udnævnt til CEO for bjærgningsselskabet Svitzer. Hendes karriere begyndte på Esplanaden for 22 år siden og har bragt hende rundt i Mærsk Gruppen med flere udstationeringer. I øjeblikket er hun regional CEO for Damcos nord- og sydamerikanske forretning og bosat i USA, men fra 1. september bliver hendes base igen København.

Topjobbet for Svitzer blev ledigt, da Mærsk Mc-Kinney Møllers barnebarn Robert Uggla pr. 1. september rykker op som topchef for A.P. Møller Holding.

De sidste fire år har Henriette H. Thygesen fået en forsmag på, hvad CEO-rollen indebærer. I 2012 blev hun udnævnt til regional CEO for Damco North Asia med base i Hong Kong. Og de sidste to år har hun været regional CEO for Damcos nord- og sydamerikanske forretning.

til bm ARKIV business / BNY f Chengdu - Kina

Vejen mod toppen er ikke resultat af en karriereplan.

»Jeg har mere fokuseret på at gøre det så godt som muligt i de job, jeg har haft, og samtidig overvejet, hvilke kompetencer, der kunne gøre mig bedre forberedt til det næste job,« skriver Henriette H. Thygesen i en mail.

Vellidt

Topchefen for Damco, Hanne B. Sørensen, giver den kommende Svitzer-boss pæne ord med på vejen.

»Henriette er en utrolig god leder. Hun har begge ben solidt plantet på jorden og er god til at holde overblikket samtidig med, at hun kan gå i detaljen, når det er nødvendigt. Hun har også en rigtig god connection til sine folk og er vellidt blandt både kolleger, medarbejdere og kunder. Og så har hun en meget stærk kommerciel tilgang til tingene, og det er noget, vi har haft rigtig meget glæde af i Damco. Hun har været placeret i USA, hvor vi har den største del af vores store kunderelationer, og der har hun virkelig gjort det godt. Så det er bestemt en gevinst for Svitzer, at de får Henriette, som også har god humor og er en fornøjelse at arbejde sammen med. Vi kommer til at savne hende,« siger Hanne B. Sørensen.

N

Med udnævnelsen af Henriette H. Thygesen bliver antallet af kvindelige CEOs for datterselskaberne i Mærsk Gruppen med ét fordoblet. Den nye Svitzer-boss har lidt blandede følelser med kvindevinklen på ledelse. Hun mener, at det er vigtigere at tænke diversitet på ledelelsesniveau. Alligevel giver hun gerne nogle råd til kvinder, der vil til tops.

»Vær realistisk om dine styrker og svagheder i forhold til jobbet og overvej, hvad der kan gøre dig til en bedre kandidat. Vælg din mand med omhu. Endelig skal du ikke fokusere på, hvad andre måtte mene om dine valg, men mere på, hvad der er rigtigt for dig,« skriver Henriette H. Thygesen.

25BUSMorten-Hbbe2-161014.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen