Berlingske Business

Ny skatteminister kan ikke hjælpe autobranche

Skatteminister Svend Erik Hovmand (V) har indtil videre opgivet at komme den betrængte autobranche til hjælp ved at ændre

reglerne for skrotning af færdselsskadede biler. Der er ikke råd, hvis skattestoppet skal overholdes.


Skatteministerens

indstilling, som han bl.a. har givet udtryk for på et møde med Håndværksrådet, har fået en bred

vifte af organisationer i autobranchen til at rase mod skatteministeren.


- Skatteministeren er tydeligvis kommet i embedsmændenes

klør og har derfor fuldstændig skiftet holdning i sagen om de færdselsskadede biler. Det er dybt beklageligt og

tæt på at være en katastrofe for store dele af autobranchen, siger Casper Black, konsulent i Håndværksrådet,

der fungerer som talerør for de utilfredse autovirksomheder i denne sag.


De omstridte regler for skrotning af færdselsskadede

biler blev indført i 2000 for at gøre det urentabelt at reparere biler, der er totaltskadede, hvilket vil sige beskadiget

for mere end 65 pct. af deres værdi på skade-stidspunktet. Det skete ved at pålægge denne type reparationer registreringsafgift

en gang til. Konsekvensen blev at biler, der er skadet for mere end 65 pct., bliver kørt til skrot i stedet for at blive repareret.


Det

var lige præcis, hvad den daværende SR-regering havde til hensigt, fordi den mente, at det var miljømæssigt

uforsvarligt at reparere totalskadede biler. Samtidig forventede Skatteministeriet, da loven blev vedtaget i 1999, at de nye regler

ville betyde omkring 300 mio. kr. ekstra i statskassen på grund af øget bilsalg.


En sideeffekt er imidlertid, at

autobranchen er blevet hårdt ramt på omsætningen. Branchen selv har regnet ud,at omsætningen er fladet rundt regnet

300 mio. kr. ud som følge af færre udførte reparationer. Samtidig har branchen afskediget mindst 300 medarbejdere

som følge af nedgangen i omsætningen.


Det underbygges af, at forsikringsselskaberne i 2000 opgjorde, at 6.000 flere

biler blev kort til skrot, vel at mærke biler, som tidligere ville være blevet repareret.


På en høring

for politikere og branchefolk i maj sidste år mente den daværende erhvervsordfører for Venstre Svend Erik Hovmand

(V), at reperationsgrænsen var et eksempel på en politik, der var fejlslagen og ikke en gang gav de lovede 300 mio. kr.

i statskassen.


I december blev Hovmand som bekendt skatteminister, og nu lyder meldingen, at skattestoppet har førsteprioritet.

Derfor er det ikke muligt at finde plads til regler, som bidrager med hen ved 300 mio. kr. til statskassen, selvom ministeren har

forståelse for problemerne i autobranchen. Ministerens holdningsændring bliver modtaget med skuffelse.


- Nu er det

en skatteminister og ikke en oppositionspolitiker, der taler, og så koster det pludselig 300 mio. kr. at ændre reglerne,

siger Casper Black.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen