Berlingske Business

Ny skandale: Japansk bilgigant indrømmer snyd med data

MITSUBISHIMOTORS-REGULATIONS/
Mitsubishi Motors Corp's topdirektør Tetsuro Aikawa (Centralt) med resten af ledelsen undskylder ved pressekonference.  Foto:

Den japanske bilkoncern Mitsubishi indrømmer at have manipuleret med brændstofeffektiviteten i sine biler.

Den japanske bilkoncern Mitsubishi indrømmer at have manipuleret med brændstofeffektiviteten i en del af koncernens biler.

De berørte modeller er både fra Mitsubishi og fra partneren Nissan.

»Hvad angår kontrol af brændstofforbruget har vi fundet ud af, at koncernen har foretaget ureglementerede test, så bilerne leverer en bedre brændstofeffektivitet, end de gør i virkeheden«, hedder det i en meddelelse fra selskabet ifølge nyhedsbureauet AFP.

Skandalen omfatter ifølge selskabet i 625.000 biler. Det fremgår af et pressemøde med koncernens direktør, Tetsuro Aikawa, i Tokyo.

De 468.000 af bilerne er Nissan-modeller ifølge det tyske nyhedsbureau dpa.

MITSUBISHIMOTORS REGULATIONS/

Mitsubishis aktie faldt onsdag 15,2 procent i Tokyo efter de første meldinger om, at bilkoncernen har udført ureglementerede test. Markedet i Tokyo lukkede klokken 8 dansk tid.

»En af vore modeller er dumpet i en test af brændstoføkonomi«, forklarede en talsmand for Mitsubishi ifølge nyhedsbureauet Reuters tidligere onsdag.

To andre asiatiske bilproducenter, Kia og Hyundai, har tidligere betalt milliarder af kroner i straf til amerikanske myndigheder for at have overdrevet deres bilers brændstoføkonomi.

Volkswagen

Rapporterne fra Mitsubishi kommer i forlængelse af en omfattende skandale i tyske Volkswagen, der har indrømmet manipulation med test.

Flere dieselmodeller fra VW har fremstået mere miljøvenlige, end tilfældet er, og det kommer til at koste koncernen milliarder af kroner.

Efter det japanske børsmarked lukkede onsdag i Tokyo, meddelte Mitsubishi, at man vil holde pressemøde klokken 17 lokal tid.

Volkswagen

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen