Berlingske Business

Ny prognose: Mercedes overhaler Elon Musk og Tesla

TESLA-DEBT/
Det er særligt Teslas forventninger til indtjening og problemerne med produktionen af Model 3, der betyder, at stifter Elon Musk og Tesla ifølge prognosen »går en usikker fremtid i møde«. Foto:

Tesla vil fortsat være størst som elbilproducent i 2019, men fra 2021 er det slut, forudser den uafhængige konsulentvirksomhed PA Consulting i ny undersøgelse.

Tesla har i mange år været markedsleder inden for udviklingen af elektriske køretøjer og for nogle nærmest synonym med de batteridrevne biler.

Men dagene i førertrøjen er snart talte, for i 2021 vil en lang række bilproducenter have overhalet Tesla, og tyske Daimler, der ejer Mercedes-Benz, vil overtage elbilernes gule trøje.

Det forudser den uafhængige og globale konsulentvirksomhed PA Consulting i ny undersøgelse.

Ifølge prognosen vil Tesla fortsat sælge flest elbiler i 2019, men i 2021 bliver den amerikanske producent sendt ned på en syvendeplads på ranglisten.

Tyske producenter vil i stedet toppe listen, og foruden Daimler vil BMW og VW være at finde i top fem, mens også den fransk/japanske alliance Renault-Nissan Mitsubishi forventes at klare sig godt.

Vi er på vej ind i et produktionshelvede

Elon Musk, Teslas stifter og adm. direktør
DEL CITAT

»Tesla går en usikker fremtid i møde«

Til at vurdere elbilproducenternes potentiale for mobilitet i markedet har PA Conculting scoret dem hver især ud fra seks succesfaktorer som f.eks. teknologi, strategi og finansielle resultater.

Det er særligt Teslas forventninger til indtjening og problemerne med produktionen af Model 3, der betyder, at Elon Musk og Tesla ifølge prognosen »går en usikker fremtid i møde«. Selskabet har ikke nået en lang række produktionsmål for Model 3 på grund af problemer på både batteri- og samlefabrikken.

»Vi er på vej ind i et produktionshelvede,« lød det da også allerede sidste sommer fra  Elon Musk, da produktionen af den nye Model 3 begyndte.

Se PA Consultings prognose nedenfor

ProducentPlacering i 2019Placering i 2021
Tesla17
Renault/Nissan/Mitsubishi23
BMW32
Hyundai Kia48
Daimler51
Volvo65
Volkswagen74
Toyota86
General Motors910
Jaguar/Land Rover109
PSA/Citroen/Opel1111
Ford1212
Fiat Chrysler1313

Hos Mercedes-Benz' moderkoncern kører planerne i stedet som smurt i olie. Daimler annoncerede i foråret en total forvandling, der inden længe kan munde ud i en fuldt elektrisk bil på størrelse med mærkets mangeårige topmodel, S-klassen.

Samtidig lyder ambitionen, at samtlige af koncernens biler om få år skal findes i en version, der har enten pluginhybridmotor eller er fuldt elektrisk. Det sker med etableringen af koncernens nye mærke EQ, der skal samle alle de nye produktlinjer og teknologier under én paraply. Daimler forventer at kunne påbegynde produktionen af den første fuldt elektriske bil under EQ næste år .

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen