Berlingske Business

Ny Mærsk-chef åbner for opkøb i containerindustrien

Maersk Line
Se Ritzau: Maersk Line er et guldæg for A.P. Møller-Mærsk. ARKIV: Storebæltsbroen d. 10.12.2012 Maersk Line. Container skib Foto:

Søren Skou, ny topchef i A.P. Møller - Mærsk, lufter mulighederne for at købe op i containerindustrien, hvor han venter flere fusioner i de kommende år.

Maersk Line er klar til at deltage i konsolideringen i containerindustrien, hvis der kommer det rigtige til salg. Men A.P. Møller-Mærsk nye topchef Søren Skou vil helst vokse af egen hånd i en branche, der er hårdt plaget af lave rater.

»Vores strategi er at vokse organisk med markedet og gerne lidt mere. Men vi er også forretningsfolk, og hvis den rigtige mulighed er der for at købe en af vores konkurrenter, så vil vi selvfølgelig kigge på det. Der er ikke noget konkurrenceretligt, der forhindrer os i at købe andre rederier,« siger Søren Skou.

De lave rater betød, at Maersk Line fredag kom ud med et underskud på godt 900 mio. kr. i andet kvartal. Det sker mens flere konkurrenter lider endnu mere og flere af dem er i gang med at lægge sig sammen blandt andet for at mindske omkostningerne.

»Konsolideringen er i gang, og der er sket meget de seneste år, og det kommer til at forsætte. Vi har en situation lige nu, hvor de store helt klart tjener flere penge og gør det mere vedvarende. Min forventning er helt klart, at vi kommer til at fortsætte med konsolidering over de næste fem år,« siger Søren Skou.

Michael Pram Rasmus

De to kinesiske rederier Cosco og China Shipping Group er i gang med at få godkendt deres fusion af de europæiske og amerikanske myndigheder. I Frankrig er verdens nummer tre CMA SGM ved at overtage Singapores Neptune Orient LIne, mens tyske Hapaq-Lloyd er ved at blive lagt sammen med United Arab Shipping.

Maersk Line, der er verdens største containerrederi, arbejder i øjeblikket sammen med schweiziske MSC uden de to har planer om en sammenlægning.

Søren Skou siger, at Maersk Line er mindre presset til fusioner, fordi rederiet er det mest effektive drevet med de laveste omkostninger. Selvom markedet i dag er ligger lavere end katastrofe året 2009 efter finanskrisen, så står Maersk Line til samlet at komme ud med et plus i 2016.

aaa

»Maersk Line er i dag i en langt bedre stand i dag en vi var i 2009. Vi har de laveste omkostninger i industrien og priskrigens ABC er, at den som har det vinder priskrigen. Derfor er vi i meget god stand til at håndtere den her situation,« siger Søren Skou.

De 900 mio. kr. Maersk Line tabte andet kvartal er et væsentlig fald i forhold til de mere end 3,3 mia. kr., som rederiet tjente i samme periode sidste år. Maersk Line, der er den største del af A.P. Møller - Mærsk, fastholder trods de svære markeder de overordnede forventninger om at resultat "under sidste år", hvor rederiet tjente 8,7 mia. kr. Rederiet forventer uændret, at efterspørgslen efter global containertransport vil stige 1-3 pct.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen