Berlingske Business

Ny kampagne for pænere varebilskørsel

Det er betydeligt farligere at være chauffør og passager i en varebil end i en personbil. Det viser alle uheldsstatistikker.

I Nordjylland har man imidlertid gjort noget ved sagen.


Allerede i 1999 indledte Nordjyllands amt sin første kampagne

overfor varebilerne. Den er blevet gentaget i 2000 og 2001, og netop i denne måned begynder Amtsvejvæsenet planlægningen

af årets kampagne, som dermed bliver den fjerde i træk.


Målt på interessen blandt landsdelens virksomheder

har kampagnerne været en stor succes. Det første år deltog 350 virksomheder, det næste år var 688 med,

og sidste år deltog hele 850 virksomheder med ialt 6.900 chauffører.


Civilingeniør Vagn Bech, Nordjyllands

amt, håber, at man kan fortsætte væksten. Hvordan årets kampagne i detaljer kommer til at løbe af stabelen kan

han ikke sige på nuværende tidspunkt, men de tidligere kampagner har indeholdt informationsmateriale og gode råd

til brugerne af firmabilerne, streamers, stickers og plakater tilsat konkurrencer med præmier.


Amtet spenderer hvert år

400.000 kr. på formålet, men der er endnu ikke foretaget nogen præcis evaluering af, hvorvidt "kør-pænt"

kampagnen har den ønskede effekt.


- Det er meget svært at måle den slags præcist, men vi ved fra en

anden kampagne, vi også har gennemført i en årrække specielt målrettet ungdommen og spritkørsel,

at kampagner har en effekt. Vi arbejder dog på også at kunne gennemføre en effekt-evaluering af "kør-pænt"

kampagnerne, siger han.



Win-win

Vagn Bech mener, at "kør-pænt" kampagnerne er en vaskeægte

win-win situation. På den ene side sparer virksomhederne penge på buler, færdselsulykker, brændstof og lavere

forsikringspræmier, hvortil skal lægges image-gevinsten, og på den anden side sparer det offentlige alt andet lige

penge på sygehusvæsenet gennem færre indlæggelser. Han pointerer dog, at der ikke ligger kølige cost-benefit

motiver bag amtets initiativ.


- Umiddelbart kan man jo sige, at vi i amtet har en interesse i at spare på sygehusområdet,

men det er nu ikke derfor, vi afsætter ressourcer til kampagnerne. Det skyldes ene og alene, at der er tale om et godt formål. At

det så på sigt forhåbentlig fører til færre ulykker er da kun en gevinst for alle, fastslår han.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen