Berlingske Business
17:42

Ny kæmpealliance vil presse Mærsk

21BUSTAIWAN-ECONOMY-EXPORT-.jpg
Overskrift
Containerskibet »Benjamin Franklin«, der forleden ankom til havnen Kaohsiung i Taiwan, er en af brikkerne i den rederialliance, der nu vil tage kampen op med danske Mærsk. Foto: Kao Ming Container Terminal Corp
21BUSCHINA-SHIPPINGCOSCO-18.jpg
Overskrift
CSCL Globe stod ud fra Felixstowe i det sydøstlige England på sin jomfrurejse i 2015 som verdens største containerskib. Rederierne er kommet under pres på grund for mange nybyggede skibe og for lave fragtrater, og en række af dem tager nu konsekvensen og slutter sig sammen i en alliance, der skal tage kampen om med danske Mærks. Arkivfoto: Toby Melville

En ny alliance vil udfordre Maersk Line på containermarkedet. Konkurrencen kan dog i sidste ende blive positiv for det danske rederi, der kæmper med meget lave fragtrater, vurderer eksperter.

En ny storalliance mellem flere af konkurrenterne til A.P. Møller – Mærsks container­rederi, Maersk Line, er på vej. Rivalerne svarer igen på det danske rederis samarbejde med schweiziske MSC, men alligevel er alliancen godt nyt for Maersk Line.

»Det betyder, at der formentligt bliver fjernet noget kapacitet, og at der kan komme lidt mere prisdisciplin. Men det er ikke en sammenlægning, og derfor vil der fortsat være hård priskonkurrence også internt mellem de fire rederier,« siger Ricky Rasmussen, analytiker i Nykredit.

BRITAIN-EU/SHIPPING

Det er flere af topti-rederierne, som i går gik sammen i den nye alliance med navnet Ocean. Samarbejdet tæller franske CMA CGM, Evergreen Line fra Taiwan og de to kinesiske rederier Cosco og Orient Overseas Container Lines (OOCL). Deres skibe har samlet en kapacitet, der matcher 2M-alliancen med Maersk Line og MSC.

»Overordnet set er det positivt. Ja, Maersk Line får noget mere konkurrence – der er nogle konkurrenter, som bliver lidt stærkere og kan yde nogle andre services. Men i bund og grund er sådanne alliancer et tegn på, at man tilretter sin kapacitet. Og det er det, der er brug for i et hårdt presset marked«, siger Michal Friis Jørgensen, analytiker i Alm. Brand Markets, til Ritzau Finans.

Fusioner på stribe

Samarbejdet – der omfatter mere end 350 containerskibe – har været rygtet flere gange i løbet af foråret. Maersk Line ønskede i går ikke at udtale sig om den nye konkurrent, men rederiets marketingsdirektør, Vincent Clerc, sagde i marts til branchesiden joc.com, at rederierne knytter sig tættere sammen i forsøg på at overleve det pressede marked, hvor containerraterne i øjeblikket får næsten alle rederier til at tabe penge.

»Det er et tegn på, at industrien er under stort pres for at finde omkostningsbesparelser og synergier, fordi raterne er under pres. I en industri, hvor størrelse er afgørende for omkostningsbesparelse for mange rederier, er incitamentet til at søge opkøb og sammenlægninger steget, og det er det, vi ser spille sig ud i øjeblikket,« sagde Vincent Clerc.

Maersk Line vil skyde genvej gennem Suez

Med til at udløse den ny alliance er også, at der allerede i 2016 er sket flere store fusioner. Franske CMA CGM har købt det Singapore-baserede NOL, som var verdens 11. største containerrederi. Og i Kina har de statsejede selskaber Cosco og China Shipping Container Lines lagt deres containeraktiviteter sammen.

Den amerikanske erhvervsavis Wall Street Journal skrev i går, at de fire containerrederier allerede har holdt møder med myndighederne i USA, EU og i Kina om den nye alliance.

Samarbejdet betyder samtidig, at de fire forlader en række andre mindre alliancer, som nu består af et eller to rederier og derfor sandsynligvis vil gå i opløsning.

Dystre forudsigelser

Containermarkedet er i øjeblikket under hårdt pres, fordi der er blevet bestilt for mange skibe, samtidig med at efterspørgslen ikke er steget.

Indtil videre har Maersk Line taget kapacitet ud af de vigtige ruter mellem Asien og Europa og på forbindelsen over Stillehavet. Vincent Clerc konstaterede tidligere på foråret, at Maersk Line ikke kan gøre noget ved efterspørgslen, men alene forsøge at styre udbuddet af containerskibe.

»Det, vi kontrollerer, er vores udbud, og vi arbejder flittigt med at sikre, at vi har det rette udbud, som passer til efterspørgslen, så vi på den måde har de lavest mulige omkostninger,« sagde Clerk til johb.com.

Tidligere på ugen sendte shippinganalysehuset Drewry en dyster rapport ud. Her lød forudsigelsen, at Maersk Line risikerer at tabe op mod 2,8 mia. kr. alene i første kvartal. Samtidig såede Drewry tvivl om, hvorvidt markedet ville blive bedre i løbet af 2016.

A.P. Møller – Mærsk har haft et svært seneste år, hvor også olieforretningen Maersk Oil har været under pres på grund af de lave oliepriser.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen