Berlingske Business
17:43Tak for i dag

Ny fabrik med egen havn

(KOCAELI, Tyrkiet) Andre bilproducenter har allerede spurgt Ford om de må benytte Fords nye havn,



som netop en indviet

ved byen Kocaeli ved Bospurus Strædet og Det Ægæiske Hav - et par timers kørsel fra Istanbul. Havnen ligger

få hundrede meter fra den



kun tre år og p.t. 5,6 mia. kr. dyre Ford Otosan bilfabrik.



Havnen udskiber alle

eksportbiler fra fabrikken, som omfatter Ford Transit og den nye Transit Connect.



I dag anvendes lastbiltransport.



Sejltid

til f.eks. Tyskland er 10 dage. Havnen skal også modtage alle importbiler - f.eks. personbiler.



Fabrikken har hidtil kun

bygget Ford Transit til nærmarkeder på fabrikken - men som inden for et par år (2004) skal overtage Transit produktionen fra

Fords fabrik i Genk i Belgien.



Her skal der foreløbig kun bygges personbilen Mondeo.



Fabrikken i Tyrkiet er bygget

i en aktivt jordskælvsområde - og da fabrikken var nybygget, blev Tyrkiet ramt af en kraftigt jordskælv, som dræbte

mange mennesker. Fabrikken på 16 mio. kvm sank halvanden meter ned, men de materielle skader var faktisk begrænsede. Dengang

gik Ford aktivt ind i et hjælpearbejde i området - og i dag har man en jordskælvspolitik, så arbejderne på

fabrikken ved, hvad de skal gøre, hvis der kommer jordskælv igen.

Første fabrik i 1929

Placeringen af

fabrikken er foretaget ikke af geologiske årsager, men af geografiske årsager, for Ford var formentlig ikke klar over

risikoen ved jordskælv.



Nu er fabrikken bygget og i fuld sving - så det er en risiko, man lever med.



Tyrkiet

er et gammelt Ford-marked med første samlefabrik opført i 1929. Første lokale Transit kom i 1967. I dag kører

der 300.000 Transit i Tyrkiet.



I dag bygges 40.000 Transit om året - men i slutningen af 2003 er produktionen planlagt

til 170.000 enheder af Transit og Transit Connect om året - heraf de 70.000 Transit og de 100.000 Connect.



At Connect

er nyeste udviklinsprojekt kan se ved, at Transit har 6.700 svejsepunkter - Connect kun 5.000. Det betyder en lettere bil.



Fabrikken

er bygget efter alle moderne metoder - bl.a. brug af 63 robotter, minimering af affald, brug af vandbaseret lak og gode medarbejderforhold.

Og så har man plantet 1.000 træer omkring fabrikken.

pct. kvinder

Der er 2.000 medarbejdere på fabrikken,

hvoraf de 25 pct. er kvinder.



Og flere er i ledende stillinger - bl.a. Cagla Ucan som chef for malerværkstedet og Basak

Calikoglu som kvalitetschef. Sidstnævnte tester fire biler om dagen - inklusive vejsimuleringskørsel i en særlig prøvebænk.



En

stor del af underleverendørerne har deres produktioner liggende op ad fabrikken. Det drejer sig p.t. om syv virksomheder, men

planen er 14. Som i Genk i dag er der særlige sektioner på fabrikken, der tager sig at specialudgaver, såkaldt SVO.



Ikke

alle kontroller af bilerne foregår i Tyrkiet. Ford-koncernens mange grene udnyttes fuldt ud. Bl.a. bliver alle crashtests af

bl.a. den nye Transit Connect foretaget hos Ford-ejede Volvo i Göteborg. Og ved udviklingen af samme bil hentede man flere detaljer

fra andre Ford-produkter - f.eks. Fiesta og Mondeo.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen