Berlingske Business

Ny EU-dom er stor sejr for flypassagerer

q
Foto:

En EU-afgørelse kan få betydning for de ca. 450.000 flypassagerer, der hvert år forsinkes i Danmark.

EU-Domstolen afsagde torsdag dom i en principiel sag om en hollandsk flypassager, der under en rejse fra Quito i Ecuador til Amsterdam i 2009 med flyselskabet KLM blev 29 timer forsinket. Under henvisning til, at forsinkelsen skyldtes »usædvanlige omstændigheder«, da der både var en teknisk fejl i brændstofpumpen og på den hydromekaniske enhed, afviste selskabet at give kompensation.

Men dén går ikke. Dommen fastslår, at flyselskaberne ikke kan dække sig ind under, at en forsinkelse skyldes »usædvanlige omstændigheder«, hvis der er tale om uforudsete tekniske fejl.

19BUSrendyrket.jpg

Og netop begrundelsen »usædvanlige omstændigheder« er den, som flyselskaberne nærmest konsekvent bruger, når de giver passagerer afslag på deres anmodning om kompensation, fortæller partner i advokatfirmaet Concilio & Co. Eva Persson.

»Det er fantastisk nyt for passagererne. Ikke desto mindre tvivler jeg på, at der sker nogle ændringer herhjemme, før Højesteret har talt,« siger Eva Persson.

I øjeblikket er tusindvis af sager om flyforsinkelser sat i bero, da man afventer, at Højesteret i marts 2016 afsiger dom i fire konkrete sager. De handler ligeledes om, hvorvidt uforudsete tekniske fejl kan fritage flyselskaberne for at udbetale kompensation.

Derfor vil Eva Persson, der skal føre tre af de fire sager, nu henvende sig til modparten – flyselskabet Primera Air – med en opfordring om, at trække anken tilbage.

»Jeg vil forsøge at få dem til at anerkende, at der ingen grund er til at spilde Højesterets ressourcer på det her. De bør acceptere, at retstilstanden nu er slået fast med syvtommersøm. Det kommer til at koste en formue at gennemføre sagerne, og det er utilstedeligt, at så mange tusinder passagerer skal vente på en afgørelse,« siger hun.

19BUSloka_Flyforsinkelser03.jpg

Ifølge den nye dom fra EU kan tekniske fejl kun dækkes ind under »usædvanlige omstændigheder« i to tilfælde: Hvis det skyldes fabrikationsfejl, hvor f.eks. hele flytyper tilbagekaldes af producenten, eller hvis det er fejl som følge af sabotage eller terror.

»Det er ren forhaling, hvis vi skal vente på Højesteret. Der er ingen kattelem længere,« siger advokaten.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen