Berlingske Business

Ny elbil til lavpris

bil
Nissan Leaf blev præsenteret i går af Nissans præsident Carlos Ghosn, som også står i spidsen for Renault. Den er på det japanske, amerikanske og flere europæiske markeder allerede næste år til en pris for en mellemklassebil. Foto:

Japansk bilgigant har løftet sløret for en lavpris-elbil, som skal være til at betale for menigmand.

Sent mandag aften dansk tid løftede bilproducenten sløret for fremtidens bil: Nissan ”Leaf”.

Det er navnet på verdens første elektriske bil, som ifølge Nissan er udviklet så menigmand kan betale – i et prisniveau som en veludstyret C-klasse bil (300.000 kroner) - og som opfylder flertallet af bilisters behov. Bilen vil blive sat til salg i slutningen af næste år i Japan, USA og Europa.

Nissan forventer også, at der beskatningsmæssigt – som herhjemme – flere steder vil være fordele ved bilen.

Leaf er en mellemklassebil med fem døre, som kan køre med en fart af 140 km/t og med en rækkevidde på 160 km. Batterierne kan lyn-oplades på en halv time for 80 procent af kapaciteten og på otte timer for en fuld opladning hjemme i stikontakten. Instrumenter vil også vise, hvor den nærmeste ladestation er.

Basis er litium-ion batterier, som skal produceres rundt om på kloden – i Europa i Portugal og i England (sidstnævnte ved Nissans Sunderland bilfabrik ved Newcastle.

- Nissan Leaf er en fantastisk præstation, som vores medarbejdere kan være stolte af. Vi har arbejdet utrætteligt for at gøre denne dag en realitet – lanceringen af en ægte verdensbil med absolut ingen forurening og ikke kun reduceret forurening.. Det er det første skridt i hvad is sikker på at blive en spændende rejse for folk på hele kloden, for Nissan og for industrien, sagde Nissans præsident og øverste chef, Carlos Ghosn.

Bilen har ingen udstødning – og vil formentlig ikke forurene, hvis den lades op af vindkraft. Den samler også energi op ved opbremsning. I det hele taget vil den opfylde 70 procent af bilejeres behov. Af tekniske specialiteter kan nævnes stop/start (motoren stopper når bilen stopper) og trinløst CVT gear.

Bilens elektriske motor sikrer et drejningsmoment på 280 Nm – hvilket vil sige accelerationstider som hurtigere mellemklasse benzinbiler. Ydelsen er 90 kW.

IT-detaljer, som vi ikke har set før, indgår i denne bils karaktersitik – bl.a. kan man, selv om bilen er slukket helt, med sin mobiltelefon hjemmefra tænke af klimaanlægget. Bilen har diodelys, lygter som bruger 50 procent strøm.

Nissan er en del af Nissan-Renault samarbejdet, og har allerede indgået samarbejde med forskellige lande og stater om elbils projekter, bl.a. i Danmark sammen med DONG og ”Better Place”.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen