Berlingske Business
17:45Business Live lukker for i dag - på gensyn i næste uge

Ny direktør skal gentænke Mærsk Gruppen

jeve
A P Møller Mærsk hovedkvarter på Esplanaden kaldet Huset med de blå øjne. Foto:

Skibsreder og koncernchef Nils Smedegaard Andersen er fortid. Han bliver erstattet med chefen for Maersk Line, Søren Skou. Bestyrelsen har valgt at afskedige Smedegaard for at få friske øjne til at udarbejde en ny strategi.

Den traditionelle middag efter bestyrelsesmødet i A.P. Møller - Mærsks imponerende kursusejendom Rolighed i Skodsborg blev alt andet end rolig onsdag aften. Den blev rent faktisk aflyst, for agendaen skiftede karakter. Nils Smedegaard Andersen skulle afskediges, og en ny koncernchef udnævnes.

Valget faldt på chefen for Maersk Line, Søren Skou, som bestyrelsesformand Michael Pram Rasmussen kalder en plug and play-løsning:

»Søren Skou har gjort det fremragende i Maersk Line. Han har siddet i spidsen for koncernens største forretningsben. Han kender virksomheden ud og ind og nyder respekt og tillid i organisationen,« siger Michael Pram Rasmussen om baggrunden for valget af en intern løsning. Søren Skou kom til virksomheden i 1983, har været medlem af direktionen siden 2006 og administrerende direktør for Maersk Line siden 2012.

Topchef Søren Skou

Men det er ikke hele forklaringen. Iagttagere har længe kritiseret Nils Smedegaard Andersen for manglende fornyelse i koncernen, hvor han gennem ti år har ledet en strategi med fokus på fem forretningsben: Maersk Line, Maersk Drilling, APM Terminals, Maersk Oil og APM Shipping Services.

»Smedegaard har ydet en fantastisk indsats, og netop den markante fokusstrategi har betydet, at vi står stærkere, når vi nu går i gang med at se på koncernens struktur og organisering,« siger Pram Rasmussen.

»Men i bestyrelsen er vi også kommet frem til, at der skal nye øjne på,« siger han.

»Alt er i spil«

Kernen er, at A.P. Møller - Mærsk nu går i gang med at gentænke hele koncernen, og som Pram Rasmussen siger det: »Alt er i spil.«

A.P. Møller - Mærsk regner med at kunne tegne hovedlinjerne for strategiarbejdet ved udgangen af tredje kvartal i år. Når koncernen melder åbent ud nu, skyldes det, at den vil trække på eksterne rådgivere. Og når først koncernen åbner dén dør, skal den give aktiemarkedet besked. Strategi­arbejdet kan nemlig vise sig at munde ud i en mindre revolution af selskabet.

Mærsk generalforsamling

Michael Pram Rasmussen bekræfter, at strategiarbejdet skal ses i lyset af oprettelsen af A.P. Møller Holding og ikke mindst ansættelsen af Mærsk-arvingen Robert Uggla som ny administrerende direktør for holdingselskabet. A.P. Møller Holding er den centrale ejer bag A.P. Møller - Mærsk og er tiltænkt en mere aktiv ejerrolle i fremtiden. Som en kilde siger det, kommer holdingselskabet til at minde om Kirkbi A/S, som er Lego-familiens ejerselskab bag Lego. Kirkbi er ud over at være hovedaktionær i Lego også en betydelig aktionær i den børsnoterede forlystelseskoncern Merlin, som igen ejer Legoland.

»Når alt er i spil, betyder det også, at vi vil se på, om A.P. Møller - Mærsk fortsat skal være et konglomerat bestående af fem forretningsben, eller om de enkelte forretningsben skal udskilles i selvstændige selskaber,« siger Pram Rasmussen, der ikke afviser, at det kan føre til selvstændige børsnoterede selskaber.

Går A.P. Møller - Mærsk fra konglomerat til selvstændige selskaber, vil det betyde, at Robert Uggla og A.P. Møller Holding får en markant større magtbase med direkte kontrol af de enkelte selskaber. Det vil Pram Rasmussen ikke forholde sig til, men han siger:

»A.P. Møller - Mærsk er en virksomhed, der har eksisteret i over 100 år, og det er bestyrelsens pligt at sikre, at virksomheden også består om 100 år.«

24BUSSoeren-Skou-181103.jpg

A.P. Møller - Mærsk står ved en skillevej

Bestyrelsesformanden er på valg på generalforsamlingen i 2017, og allerede nu spekuleres der i, om strategiarbejdet er Pram Rasmussens afsluttende opgave. Han blev medlem af A.P. Møller - Mærsks bestyrelse i 1999 og bestyrelsesformand i 2003. Den spekulation er umulig at få be- eller afkræftet, da det kræver en fondsbørsmeddelelse.

Faktum er imidlertid, at A.P. Møller - Mærsk står ved en skillevej. Under makkerskabet mellem Smedegaard og Pram Rasmussen har aktiekursen stået stille, og mange har efterlyst en vækstdagsorden fra virksomheden. Pram Rasmussen afviser imidlertid, at selskabet har mistet vækst under Smedegaard:

»Smedegaard har sikret, at vi er finansielt stærke, at de underliggende forretninger er vokset og er blevet betydeligt stærkere inden for hvert af deres forretningsområder. Men det er korrekt, at når vi ser på toplinjen, står vi stille. Det skyldes, at priserne er faldet. Det ændrer ikke ved, at vi har vundet markedsandele,« siger Pram Rasmussen.

Fokusstrategien blev besluttet, da Smede­gaard tiltrådte i 2007, men få år senere løb verden ind i en global krise, og da opsvinget endelig skulle sætte ind, blev Mærsk ramt af faldende råvarepriser og lavere fragtrater.

Skou

Den virkelighed, A.P. Møller - Mærsk kigger ind i, tyder ikke på, at priserne vil stige, så der skal tænkes nyt, og det er, hvad Søren Skou kommer til at stå i spidsen for.

Hverken Nils Smedegaard eller Søren Skou ønsker at udtale sig om rokaden på øverste hylde i dansk erhvervsliv.

Søren Skou vil først udtale sig, når han formelt er tiltrådt 1. juli, men i en pressemeddelelse skriver han: »Jeg glæder mig til denne mulighed for at lede Maersk Group ind i den næste fase af vores strategiske udvikling. De hastige forandringer i verden kræver, at vi kan tilpasse os hurtigt, nemt og med minimale omkostninger, mens vi samtidig bevarer fokus på hver forretningsenhed. Vores fremtidige set up skal effektivt kunne reagere på disse udfordringer.«

Men selv om Skou ikke vil uddybe sin nye rolle, har aktiemarkedet ønsket ham tillykke med en prisstigning på aktierne på 12 procent. Spørgsmålet er, om det er en reaktion på, at Smedegaard er afskediget, eller på, at det er Søren Skou, som er udnævnt.

Faktum er, at investorer har efterspurgt nytænkning fra Esplanaden, og med annonceringen af et omfattende strategiarbejde får investorerne håb om, at revolutionen er nær.

FILE GERMANY ECONOMY MAERSK

I de kommende dage vil analytikere nærstudere meldingen fra Esplanaden, og flere vil spørge, hvorfor bestyrelsen ikke har valgt en ekstern kandidat eller som minimum den model, der blev brugt, da Smedegaard blev ansat. Dengang kendte Smedegaard koncernen som medlem af bestyrelsen. Det er også en af grundene til, at Danfoss’ koncernchef, Niels B. Christiansen ofte har været nævnt som kandidat til stillingen som koncernchef for A.P. Møller - Mærsk. Niels B. Christiansen sidder nemlig i A.P. Møllers bestyrelse.

Men der skal vi igen kigge på pressemeddelelsen og læse ordlyden præcist. Især har A.P. Møller - Mærsk brug for en ny strategi, og ingen ved i dag, om Skou bliver koncernchef for et konglomerat, eller om der sker en opsplitning, så stillingen får en anden karakter. Ifølge pressemeddelelsen fortsætter Søren Skou som øverste chef for Maersk Line. Han skal med andre ord både være øverste chef for hele butikken og direkte ansvarlig for det største forretningsben i A.P. Møller - Mærsk.

Årsregnskab fra A.P. Møller Mærsk Diverse fødselsdage

Som Michael Pram Rasmussen siger det: »Alt er i spil. Vi har ikke et klart svar i dag.«

Det eneste klare svar er, at Nils Smedegaard Andersen er fortid, og han kommer ikke til at byde ind med, hvordan A.P. Møller - Mærsk skal udvikles i fremtiden. Smede­gaard beholder dog et ben i Mærsk-familien, da han fortsætter som bestyrelsesformand for Dansk Supermarked, som A.P. Møller - Mærsk fortsat ejer cirka 17 procent af.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business Direct Sponseret Se alle

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen