Berlingske Business
17:42

Ny delebil-aktør: »Du får aldrig mere brug for at eje din egen bil«

Spiri

Dansk dele- og elbil vil revolutionere hele transportbranchen. Designet er utraditionelt og ambitionerne store. Det kan blive enden til privatbilismen, siger direktøren.

Af udseende giver den associationer til en Ellert, men af ambitioner slægter Spiri nærmest Apollo 11-rumprogrammet på. Det er ikke bare en elbil. Det er også en delebil. Og den skal ændre hele industrien.

Mandag - gratis elbiler

»Du får aldrig mere brug for at eje din egen bil,« proklamerede danske Stefan Holm Nielsen fra scenen i Operahuset, da prototypen blev præsenteret. Foruden at være CEO for Spiri, har han også en fortid som ingeniør hos motorsportmastodonterne Aston Martin.

Han forklarede, at Spirien ikke bare er bygget helt fra bunden, den er også bygget på væsentligt færre komponenter og dele end normalt. Bare 700 styks mod de 3000-3500, der bruges på normale biler. Derfor er det også en skrabet vogn. Der er intet bagagerum, og foruden fire sæder, tre pedaler, et rat og en iPad-lignende skærm, der gør, at bilen konstant er forbundet til skyen og til Spiris computere, er der heller ikke meget til at bryde kulfiberfladerne inde i bilen.

Forklaringen skal findes i konceptet bag Spiri. Den er hverken udviklet eller designet for at give lyst til ejerskab – men for at være funktionel i brug. Derfor skal den være så simpel og let som mulig, for at øge effektiviteten. Ifølge Spiri selv vil det også betyde, at rækkevidden bliver 320 kilometer per opladning, selvom bilen udelukkende kører på el.

20BUSTESLA-MODEL-3-151141.jpg

Provokerende prototype

Efter Spiris prototype blev præsenteret til TechBBQ, en iværksættermesse i Operaen tirsdag, fangede Berlingske Business den anden Spiri-stifter, Søren Halskov Nissen, der kunne fortælle at prototypen, der var blevet præsenteret, ikke var den endelig udgave. Når Spiri ifølge planen skal rulles ud i de første nordeuropæiske byer i 2017, vil hjulene være flyttet tilbage ud i siderne og den vil i højere grad tage form som en almindelig bil. Prototypen havde til formål fange tilskuernes blik.

»Det er i virkeligheden mere for at provokere. Prototypen handler om, at vi kan få testet vores elektronik, batteriet, motoren og alt sådan noget. Når vi præsenterer sådan en prototype, handler det om at folk skal vende hovedet. Men det endelig design kommer også til at skille sig ud for en traditionel bils, fordi det vil være optimeret til ridesharing,« fortæller Søren Halskov Nissen, der afslører, at Spiri har valgt at dæmpe én af elbilens forcer: Accelerationen.

Den beslutning er taget, for at gøre køreturen så behagelig som muligt for både chaufføren og passagerne. Desuden vil topfarten være på bare 90 km/t. Både fordi bilen er skabt til bykørsel, ikke motorveje, men også fordi, det teknisk set slet ikke er en bil. I stedet falder den i registreringsfamilie med bl.a. firehjulede crossere.

Søren Halskov Nissen kunne også fortælle, at Spiri hele tiden vil være forbundet til køretøjet, at de vil kunne se realtid-informationer om, hvordan bilen bliver kørt, og at der er mulighed for at lukke bilen ned, hvis enten den bliver kørt uden for det tilladte område, eller hvis chaufføren kører råddent.

02BUSKoebenhavns--200709.jpg

»Men vi vil egentligt hellere lade passagerne bestemme det. Så vi har et rating-system til både chaufførerne og passagerne. Hvis én bliver stemt for meget ned, får de ikke længere lov til at bruge Spiri,« forklarer Søren Halskov Nissen om bilen, der bliver lanceret i 2017.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen