Berlingske Business

Ny containeralliance kan være på vej

VENEZUELA-SHIPPING/
Arkivfoto. Foto:

Det massive pres på de globale containerrederier, der er afspejlet i historisk lave rater og en massiv overkapacitet på verdenshavene, kalder på handling, og det kan ende med at blive udgangspunktet for en ny stor containeralliance.

I hvert fald mødes indtil nu unavngivne rederier med repræsentanter fra de amerikanske myndigheder i denne uge for at diskutere mulighederne for et samarbejde.

Det skriver branchemediet Journal of Commerce, der mener at vide, at planerne for en ny alliance kan blive annonceret allerede i denne uge.

For nylig annoncerede CMA CGM, China Cosco Shipping, Evergreen Line og Orient Overseas Container Lines, at de fire indgår i en ny stor alliance kaldet Ocean Alliance, mens A.P. Møller-Mærsks containerrederi, Maersk Line, samarbejder med MSC i den såkaldte 2M-alliance.

BRITAIN-EU/SHIPPING

Det efterlader stort tryk på nogle af de mindre spillere, hvor særligt Hanjin Shipping Hyundai Merchant Marine på det seneste har flaget store finansielle vanskeligheder og jagt på nye partnere for at kunne vende skuden.

Samtidig har den nye Ocean Alliance efterladt en stribe rederier og andre alliancer i lidt dårligere situationer, fordi den nye sammenslutning har amputeret nogle af de eksisterende.

THAILAND-ECONOMY/TRADE

Journal of Commerce peger på, at United Arab Shipping eksempelvis står til at miste sine to partnere i Ocean Three, CMA CGM og China Shipping, til den nye alliance, mens den store G6-alliance også bliver gevaldigt udhulet med blandt andet Orient Overseas Container Lines afgang.

Derfor er fokus på mere konsolidering i sektoren - eller i hvert fald "light-udgaven" med shipping-alliancer - fortsat meget stort, og det kan altså kaste endnu et samarbejde af sig snart.

Container

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen