Berlingske Business

Ny afgift ramte bilsalget og sendte overskuddet under målet for Andersen & Martini

BM
Arkivfoto. Bilforhandleren Andersen & Martini solgte færre nye biler i 2017 end året forinden, mens salget af selskabets ejendom i Lyngby trak bundlinjen et godt stykke op sidste år.  Foto:

Bilforhandleren Andersen & Martini solgte færre nye biler i 2017 end året forinden, mens salget af selskabets ejendom i Lyngby trak bundlinjen et godt stykke op sidste år.

Der var særligt tilbagegang i salget af Kia og Opel sidste år, mens salget af biler er mærket Peugeot omvendt steg en smule. Samlet endte selskabets omsætning på 923,2 mio. kr., hvilket er et fald fra 989,6 mio. kr. i 2016.

Antallet af registrerede personbiler hos Andersen & Martini gik tilbage med 13,6 pct., mens antallet af varebiler faldt 41,5 pct. sidste år. I regnskabet tilskrives udviklingen særligt ændringerne i registreringsafgiften, der førte til et "markant" fald i salget sidst på året, skriver selskabet.

Driftsoverskuddet før skat, renter samt af- og nedskrivninger (EBITDA) endte omvendt højere sidste år sammenlignet med 2016. Det resultat steg til 81,8 mio. kr. fra 27,8 mio. kr., og det skyldes hovedsageligt den avance, som selskabet hev hjem ved salget af ejendommen i Lyngby.

På regnskabets nederste linjer førte det til et overskud før skat på 63 mio. kr. mod 5,3 mio. kr. i 2016. Det er 2 mio. kr. under det laveste spænd i de forventninger, som selskabet meldte ud i det seneste regnskab.

»Afvigelsen bunder hovedsageligt i det vigende bilsalg i andet halvår grundet ændringer i registreringsafgiftsloven,« skriver bilforhandleren.

hedr

FORVENTER ØGET AKTIVITET

I de første måneder af 2018 har både aktiviteten og indtjeningen stort set været på niveau med samme periode sidste år, men resten af året forventer bilforhandleren, at begge dele vil begynde at stige, når der introduceres nye modeller og effektiviseringsforbedringerne begynder at få en effekt.

Andersen & Martini venter i 2018 et resultat før skat i størrelsesordenen 5-10 mio. kr.

El biler

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen