Berlingske Business

Nu skal der igen luft under Concordens vinger

bm
Overskrift
Concorden sætter passagere af på Barbados i 1997 Foto:
 

En fanklub har samlet 1,6 mia. kroner sammen med det formål at få Concorden i luften igen.

Verdens måske mest ikoniske passagerfly får måske luft under vingerne igen, mere end 15 år efter at det fløj sin sidste tur, skriver Check-In.

Det er fanklubben til det fransk-britiske overlydsfly, Concorden, der har indsamlet over 1,6 mia. kroner til at få flyet i luften igen i år 2019.

Club Concorde består af tidligere Concorde-piloter og flyentusiaster. I første omgang arbejder klubben på at få udstillet et Concorde-fly i centrum af London i 2017, det kommer til at koste omkring 400 mio. kroner. Til det formål har fanklubben fundet et Concorde-fly, der i dag er udstillet nær Paris Orly-lufthavnen.

Klubben vil derudover købe og istandsætte et fly mere for 1,2 mia kroner, som skal bruges til opvisninger og private flyvninger.

Concorden blev bygget i 14 eksemplarer og blev opereret af Air France og British Airways. Flyet kan kendes på dets karakteristiske deltavinge og evne til at flyve med to gange lydens hastiged.

Et styrt i Paris i juli 2000 blev begyndelsen på Concordens nedtur. Den 24. oktober 2003 fløj Concorden for sidste gang.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen