Berlingske Business

Nu putter Volvo forbrændingsmotoren i graven: Fra 2019 er det slut

hedr Polestar exterior static bright shots
Foto:

Volvo er den første klassiske bilproducent til at melde ud, at man skifter motorerne til elektrisk og hybrid.

Fra 2019 er det slut med at få en ny Volvo med den klassiske forbrændingsmotor.

Som den første blandt de klassiske bilproducenter gør kinesisk ejede Volvo det nu helt klart, at forbrændingsmotoren er på vej ud. Det skriver ft.com.

2. 04BILHEDR-145801.jpg

Selskabet har netop annonceret, at fra 2019 og frem vil alle biler være elektriske, hybrider eller såkaldte »milde« hybrider, hvor en lille benzinmotor kombineres med et stort batteri.

»Denne meddelelse markerer slutningen for biler kun med forbrændingsmotor. Volvo har sagt, at vi har planer om at sælge en million elektriske biler inden 2025. Da vi sagde det, mente vi det. Det er sådan, vi vil gøre det,« siger Håkan Samuelsson, Volvos topchef.

Polestar logo

Volvos plan er at lancere fem rene elbiler mellem 2019 og 2021. Samtidig vil selskabet gøre produktionen klimaneutral fra 2025.

Den svenske bilproducent blev i 2010 købt af den kinesiske bilproducent Geely, som i forvejen er en ledende aktør på det kinesiske elbilsmarked.

26BILHEDR-210503.jpg

Ifølge ft.com vil otte ud af 10 nye biler i 2030 være en form for elektrisk bil, hvis vækstkurven siden 2013 fortsætter.

En lang række producenter er på vej med nye elektriske biler, skriver Bloomberg. Tesla begynder produktionen af sin tredje model i denne uge, mens tyske Mercedes-Benz og Audi samt britiske Jaguar Land Rover har præsenteret prototyper, der kan køre 400 kilometer eller mere på et fuldt batteri.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen