Berlingske Business
17:57Tak for i dag

Nu leveres Teslas første folkevogn

Model 3
Foto:

Ifølge amerikanske medier ruller den første Tesla Model 3 ud af fabrikken på fredag. Bilen skal være Teslas svar på folkevognen, og elbilproducentens stifter håber, at den kan give elbilerne deres endelige gennembrud.

Internationale medier kalder den for den mest ventede bil i det 21. århundrede, og det er nok ikke helt forkert. Det er naturligvis elbilen Model 3 fra Tesla, som der er tale om, og mere end et år efter, at Tesla først løftede sløret for bilen, er den nu på vej ud til forbrugerne.

Ifølge flere medier regner topchef i Tesla, Elon Musk, med at have færdiggjort produktionen af den første Model 3 fredag, hvorefter Tesla på samme dag vil overdrage elbilerne til de første 30 kunder.

Fisker Emotion

Siden marts 2016 har interesserede Tesla-købere kunne forudbestille Model 3, og det havde omkring 400.000 gjort et år efter, hvilket har kostet dem 1000 dollar per næse. Det er dog langt fra de danske kunder, som serviceres først. Ifølge Teslas hjemmeside leveres de amerikanske Model 3-ordrer først, hvorefter man kommer til Europa engang i midten af 2018.

Model 3 er helt central i Teslas forretningsplan og direktør Elon Musks ambitioner for elbiler generelt. Det amerikanske selskab startede med at producere en sportsvogn kaldet Tesla Roadster, der blev efterfulgt at den populære Model S, som kan ses i mange steder i gadebilledet i København. S blev fulgt af Model X, men det er først med Model 3, at Tesla for alvor sparker gang i sin bilproduktion.

SPLIT

I dag producerer Tesla omkring 100.000 biler om året, men med Model 3 skal det tal op på 500.000 biler om året, der blandt andet kommer til at rulle ud fra selskabets GigaFactory i Nevadas ørken. Tesla Model 3 koster 35.000 dollar uden afgifter, hvilket gør den til den billigste Tesla til dato. Den lavere pris skal også gøre Teslaen mere folkelig og måske blive for elbilen, hvad VW boblen blev for det europæiske bilmarked.

Forventningerne er under alle omstændigheder høje, for siden Model 3 blev annonceret, er Tesla steget så meget i værdi, at de nu er den mest værdifulde bilproducent fra USA - foran kæmper som GM og Ford.

Aaa

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen