Berlingske Business

Nu kommer det ny folkevogns-rugbrød

Rugbroed
Foto:

10 millioner eksemplarer. Første Transporter kom i 1950 – i den nye udgave har VW sat fokus på miljø og komfort.

Nu kommer den nye VW Transporter – i folkemunde for snart 60 år siden døbt ”rugbrødet” på grund af sin form.

Den nuværende model er produceret i én million eksemplarer siden 2003 og er derfor ifølge VW fabrikkens bedst sælgende enkeltmodel.

10 millioner Transportere er det blevet til – og 2010 udgaven kan umiddelbart se ud som en facelift, men fabrikken har gjort meget ud af miljøet med spritnye motorer, der opfylder Euro 5 emissionsreglerne. I gennemsnit er brændstofforbruget 10 procent bedre end tidligere. Støjniveauet er også sænket, og der er nu gearskifte indikatorer på instrumentbrættet med manuel gearkasse.

Udover miljøet har man helt ændret interiøret, så chaufføren får en langt bedre komfort – blandt andet med ny instrumentering, nyt rat, mulighed for det stærkt vanedannende DSG automatgear samt det nyeste indenfor navigation og audio så som USB ”Media-in” interface system.

Næste år vil bilen også kunne fås med 4Motion firehjulstræk.

Det fra lastbiler så kendte sikkerhedssystem ”vejbane-assistent”, der advarer mod andre biler i den blinde vinkel i banen ved siden af ´en (først introduceret af VW i Touareg modellen). Dertil bak kamera, integreret dæktryksmåler, bakkeholder og ESC (ESP) stabilitetssystem.
I det ydre har bilen fået ny front med designelementer fra den nyeste VW Golf og Polo – samt nye aerodynamiske sidespejle

Dieselmotorerne er alle 2-liters TDI  - fra modeller med 84 hk og 220 Nm ved 1.500 omdrejninger, med 102 hk med 250 Nm ved 1.500 omdrejninger, 140 hk med 340 Nm ved 1.750 omdrejninger og 180 hk med 400 Nm ved 1.500 omdrejninger.

I første omgang vil det være minibus udgaven Caravelle og camper udgaven California, der bliver vist. Det sker på den internationale biludstilling IAA i Frankfurt i september. Disse modeller vil kunne fås med et meget højt udstyrsniveau – men med samme teknik som Transporter-varevognen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen