Berlingske Business
17:42

Nu kan du komme med vandflyver mellem København og Aarhus for under 1.000 kroner

27INDVandflyver-2-171126.jpg
Overskrift
Det er lettere at navigere Danmarks første vandfly-rute fra København til Aarhus og retur, end at finde vej i bureaukratiet på jagten efter tilladelser i massevis. Men det lykkedes, og mere end 30 tilladelser senere kom flyet onsdag i luften med de første passagerer. Foto: Jens Nørgaard Larsen
Vandflyver København-Aarhus
Overskrift
Pressetur i Københavns Havn tirsdag d. 24. maj 2016 med vandflyver, der skal starte rute mellem Aarhus og København. Bag projektet står investorerne Lars Erik Nielsen (billedet) og Lasse Rungholm, der ejer selskabet NORDIC Seaplanes A/S i fællesskab. Fra i dag kan man tage vandflyveren til Aarhus og retur.  Rejsetiden er 45 minutter i luften og samlet én time - altså den hurtigste måde at komme fra Aarhus City til København Centrum.I København er der check-in, lounge og gate i Nordre Toldbod ved Esplanaden for enden af Kastellet ikke langt fra Den Lille Havfrue - og afgang fra flydebroen samme sted. I Aarhus er der gate og afgang fra Miljøhavnen på Østhavnsvej. Operatøren på ruten er European Coastal Airlines, der har fem fly af samme type, der flyver mellem Split i Kroatien og de mange øer og byer i området og til Ancona og Pescara i Italien. (Foto: Jens Nørgaard Larsen/Scanpix 2016) Foto:
 

Priserne på at flyve med den nye vandflyver mellem København og Aarhus får et gevaldigt nøk nedad for at lokke flere almindelige kunder til i sommerperioden.

Da forretningsduoen Lasse Rungholm og Lars Erik Nielsen i maj under stor medieopmærksomhed søsatte en vandflyver blev en længeventet drøm om en flyrute direkte fra København til hjertet af Aarhus til virkelighed.

Ambitionerne er stadig tordnende høje. Flyene skal i timedrift mellem de to byer, lød forhåbningen, da flyet efter fire års forsinkelse kom på vingerne.

Vandflyver København-Aarhus

Men blot et par måneder efter debutten har firmaet Nordic Seaplanes valgt at sende billetpriserne under 1.000 kroner. Indtil nu har prisen lydt på 1.800 kroner for en enkeltbillet, der inkluderer seks kilo håndbagage.

Lasse Rungholm har fra i går barberet knap halvdelen af, så prisen lander på 975 kroner frem til 5. august under sloganet »Himmelblå sommerpriser«. Det sker ifølge direktøren og medejeren for at lokke flere kunder til i sommerperioden. Han afviser, at virksomheden gør det, fordi der mangler kunder.

»Det er kun for sommerferieperioden, og det handler om at lokke nogle flere kunder ind i biksen. Man skal huske, at vi især henvender os til erhvervskunder, der i stor udstrækning har ferie lige nu,« siger han.

Det vil slet ikke kunne lade sig gøre med en pris på 975 kroner hele tiden, fortæller Lasse Rungholm.

»Mine piloter skal have det samme som hos SAS, men der er altså kun plads til en 12 stykker, så vi kan ikke køre med de her priser hele tiden,« siger Lasse Rungholm.

Dengang han og Lars Erik Nielsen havde kuglerammen fremme for at finde ud ad, hvor mange passagerer, der skulle om bord for at sikre en rentabel forretning, turde de to ikke sætte et præcist antal på.

Man kendte ikke den eksakte efterspørgsel, men smertegrænsen er fem passagerer. Kom Nordic Seaplanes under det, er man ikke længere i breakeven. Sagt på dansk overstiger omkostningerne indtægterne, hvis der er færre end fem passagerer til en pris på 1.800 kroner per billet.

Siden flyveren gik i luften for første gang, har omkring 2/3 af sæderne været besat i gennemsnit per afgang, oplyser Lasse Rungholm. Og selv om direktøren i det scenarie godt kan holde skindet på næsen, så er det ikke tilfredsstillende.

»Vi tjener ikke styrtende penge, men vi kan blive ved i al evighed, men det gider vi ikke nøjes med. Vi skal vokse, og vi vil gerne have to fly, så vi kan få en klokken syv afgang fra København,« siger han.

Helt konkret forestiller den garvede jurist, pilot og direktør sig, at man får en flyver, der ikke har hjul, som den nuværende DCH Twin Otter. Det vil nemlig betyde, at den vil kunne ligge i Københavns havn ved Nordre Toldbod om natten klar til en tidlig morgenafgang klokken 07.00. Som sagerne står nu skal flyet op for at have skyllet vandet ud de mekaniske hjuldele for at undgå, at saltvandet ødelægger maskineriet.

Maldiverne

Det er dog langt fra en billig omgang at anskaffe sig sådan en vandflyver. Nok kan de findes til fornuftige penge på brugtmarkedet, men hvis de skal sættes i stand, som Nordic Seaplanes har gjort, løber prisen op. Til Berlingske Business fortalte Lars Erik Nielsen medejer sammen med Lasse Rungholm tidligere, at man skal have minimum tre fly for at lave timedrift med et prisskilt på 120 millioner kroner

 

Hvert af flyene vil koste i omegnen af 30 millioner kroner, som det er tilfældet med den de Havilland Twin Otter DHC 6 fra 1978, der nu er sat i drift. Når beløbet kommer op på 30 millioner kroner skyldes det, at flyet er blevet totalrenoveret i Schweiz med nyt cockpit, hvor instrumenteringen er fuldt digitaliseret som i andre nye passagerfly. Flyet har også fået nyt interiør, ny maling og nye pontoner.

Her letter flyet fra i Aarhus:

Her letter flyet fra i København:

 

 

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen