Berlingske Business

Nu har den norske stat solgt samtlige af sine SAS-aktier

SAS præsenterer årsregnskab
Foto:

Den norske stat har solgt alle sine 37,8 mio. aktier i luftfartsselskabet SAS til institutionelle investorer, hvilket er sket til en kurs på 17,25 svenske kr. per aktie.

Den norske stat har solgt alle sine 37,8 millioner aktier i luftfartsselskabet SAS. Det er knap ti procent af aktierne, oplyser det norske erhvervsministerium.

Norge har solgt aktierne til institutionelle investorer for 17,25 svenske kr. per aktie.

Aktieposten svarer til 9,88 procent af aktiekapitalen i SAS. Det giver den norske stat et bruttoprovenu på 652 millioner svenske kroner (ca. 450 millioner danske kroner).

Aktiesalget begyndte tirsdag. Det afslutter årtiers samarbejde mellem regeringerne i Danmark, Norge og Sverige om store ejerandele i det skandinaviske flyselskab.

Den norske og svenske regering har oplyst, at de ikke ser sig som langsigtede medejere af SAS. Det norske Stortinget har flere gange fornyet fuldmagten til at sælge aktier. Nu har det norske erhvervs- og fiskeriministerium fundet, at tiden er inde.

Sverige og Danmark ejer nu 29 procent af aktierne. Aktieposten er fordelt med 14,8 procent til den svenske stat og 14,2 procent til den danske stat. Sammen med Knut og Alice Wallenbergs Fond ejer Sverige og Danmark 35,5 procent af aktierne.

»Regeringen har gjort det tydeligt, at staten på lang sigt ikke skal eje dele af SAS,« sagde den norske erhvervsminister, Torbjørn Røe Isaksen, til nyhedsbureauet NTB

»Stortinget har i flere omgange givet regeringen fuldmagt til at sælge ud af aktierne. Den fuldmagt vil vi benytte os af.«

Den norske stats aktiesalg gør SAS mere fleksibelt, sagde aktieanalysechef i Sydbank, Jacob Pedersen, tirsdag til Ritzau.

»Der vil være færre interesser, og selskabet vil rent organisatorisk blive hurtigere, mere let til bens og smidige i forhold til at træffe nogle beslutninger og udføre dem relativt hurtigt. Det er vigtigt i SAS ' forsøg på at konkurrere med de andre flyselskaber,« sagde han.

/ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen