Berlingske Business
08:01Aktivistisk pengetank vil skære europæisk storbank op i tre dele

Nu bliver der trykket på speederen: Detroit og Wolfsburg satser på elbiler

20BUSTESLA-MODEL-3-151141.jpg
Flere hundrede tusinde kunder har allerede forudbestilt Teslas Model 3. Elbilen kan dog få hård konkurrence fra en stribe nye modeller fra de store bilproducenter. PR-foto

Ford har besluttet at skyde milliarder af dollar i udvikling af elbiler. Samtidig svirrer den tyske bilbranche med rygter, og General Motors har opfyldt Elon Musks drøm.

De seneste dage og uger har budt på en myriade af nyheder fra automobilbranchen, og nyhederne omhandler frem for alt én ting: Elbiler. De velpolstrede krigskasser hos en lang række bilproducenter er blevet åbnet med det formål at trænge ind på det stadig spæde marked for elektriske biler.

VW og BMW har allerede præsenteret store satsninger på elbiler, og nu har den amerikanske gigant Ford også gjort sin entre på elbilsscenen. Det sker i en opdateret strategiplan, hvor amerikanerne investerer lige under 30 mia. kr. over de næste fire år i at udvikle nye elbilsløsninger og bringe 13 nye, elektriske biler på markedet.

»Vi vil være en topspiller inden for elektriske biler,« sagde Fords topchef, Mark Fields, da han i sidste uge præsenterede amerikanernes planer for en elektrisk fremtid.

elbiler

På det seneste er en række bilproducenter begyndt at investere rigtig mange penge i udviklingen af elbiler. Et par dage før Ford offentliggjorde sin strategi, erfarede Reuters, at tyske Daimler planlægger at offentliggøre mellem seks og ni elbiler under selskabets Mercedes-mærke ved det årlige bilshow i Paris i næste måned.

Længere mod nord i Wolfsburg har kriseramte VW ligeledes tændt for stikkontakten på elbilsambitionerne og annonceret, at man vil lancere mere end 30 elektriske biler gennem det næste årti, og at de kan udgøre halvdelen af VWs leverede biler i perioden.

Volkswagen Up, mikrobil - 10_2

De to tyske bilstormagters ambitioner må dog slingre en lille smule, når de tænker på konkurrenten BMW. Selskabet gik tidligt og ganske massivt ind på elbilmarkedet med de futuristiske i3- og i8-elbiler, hvor førstnævnte i København er kendt fra DriveNow-konceptet.

Der blev dog kun leveret 25.000 af den billigere i3-model, og det har ifølge Reuters fået BMW-toppen til at genoverveje elbilstrategien.

Tesla ulykke Holland

Elon Musk har fået et problem

Det nye fokus på elbiler skyldes blandt andet, at myndighederne i både USA og Europa skærper kravene til de dominerende forbrændingsmotorer, og hos Ford forventer man, at den tendens vil fortsætte.

»Over det næste årti vil priserne for elektriske biler og biler med forbrændingsmotorer nærme sig hinanden. Og det vil blive drevet af bedre teknologi og skala inden for elektriske biler, men også højere omkostninger inden for almindelige motorer for at mødekomme regulering. Vi mener, det vil drive betragtelig vækst inden for elektriske biler,« mener Fords topchef, Mark Fields.

Det er dog ikke kun de stigende priser på forbrændingsmotorer, der har fået topcheferne i Ford, VW og Daimler til at sætte strøm til deres fremtidige flåde. Storproducenterne er ifølge flere internationale medier skubbet på vej af Teslas succes med den folkelige Model 3, der har fået et sted mellem 350.000 og 400.000 forudbestillinger. Model 3 bliver virkeliggørelsen af Tesla-ejer Elon Musks drøm om at producere en elbil til under 260.000 kroner, som kan gøre længere end 320 kilometer på én opladning.

USA TESLA

Musk har dog ét problem: Nogen er kommet elbils-pioneren i forkøbet.

General Motors sælger fra år 2017 selskabets Chevrolet Bolt EV i USA, og den bil kan køre 368 kilometer på en opladning og koster omkring 200.000 kroner. Den nye elektriske Bolt har fået gode anbefalinger med på vejen. New York Times’ anmelder blev blæst bagover af Colten. Teslas Model 3 kommer ligeledes på markedet i 2017, og så bliver det spændende at se, om David igen vinder over Goliat.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen