Berlingske Business

Norwegians topchef er klar til at udfordre verden

05BUSkjos.jpg
Overskrift
Bjørn Kjos ved onsdagens pressemøde om pilotstrejken i Norwegian. Strejken giver ridser i lakken hos det ellers populære flyselskab. Foto: Håkon Mosvold Larsen
 

Norwegian har, siden Bjørn Kjos satte sig ved styrepinden som administrerende direktør, kun haft fremgang, men nu er der røde tal på bundlinjen, og en pilotstrejke medfører store gener for de rejsende og giver ridser i imaget.

Det er gået mere end stærkt, siden Bjørn Kjos overtog styrepinden i Norwegian Air Shuttle. På kort tid fik han ændret selskabet til et discountselskab, og ruten sat mod verdensherredømmet.

Dengang havde Norwegian, som selskabet er kendt som, blot fire lokalruter fra Oslo til byer i Norge. I dag flyver 600 fly hver dag mellem 126 destinationer i 38 lande.

I mange år har Norwegian været Skandinaviens fremadstormende udfordrer med den joviale Bjørn Kjos som frontmand. SAS har om nogen fået opkomlingens konkurrence at føle, og Norwegian er vokset år for år. Stort set hvert år har budt på nye fly, flere ruter og overskud på bundlinjen, og det har måske været med til at give Bjørn Kjos hans karakteristiske brede smil.

Det seneste år har dog givet grund til, at smilet kunne stivne. Strejker kostede i 2014 Norwegian 100 millioner norske kroner, og problemer med de nye og meget omtalte Dreamliner-fly gav ridser i lakken i det postkasserøde brand og panderynker hos de skuffede kunder.

Jagerpilot og dommer

Bjørn Kjos voksede op i Sokna – en times kørsel fra Oslo – hvor flybranchen var en del af familien. Hans far grundlagde Norsk Skogbruksfly, og Bjørn Kjos fløj jagerfly i det norske flyvevåben under Den Kolde Krig.

I Norwegian er krigen mod konkurrenterne langtfra kold. Den er brandvarm og global. Under Bjørn Kjos er Norwegian vokset ud af den regionale barneskjorte og er nu et globalt selskab med langdistanceruter til USA og Asien.

Og fremtiden for flyselskabet kan lige så vel ligge i Kina som i Mellemøsten. Sikkert er det, ifølge Bjørn Kjos, at den ikke ligger i Skandinavien.

»Konkurrencen er global i fremtiden. AirAsia kan blive vores næste konkurrent. Vi skal være klar til at konkurrere med alle i hele verden,« sagde han således i et interview med Berlingske.

»Vi er ikke et regionalt flyselskab. Og modsat netværksselskaberne er vi ikke bundet af regioner. Vi er et globalt selskab.«

Akavet familiesammenkomst?

På hjemmefronten fylder Norwegian uden tvivl en del hos familien Kjos. Sønnen Lars Ola Kjos er uddannet pilot og jurist og arbejder i Norwegian. Det samme gør den yngste datter, Anna Helene, der er pilot hos Norwegian. Ifølge Berlingskes informationer strejker hun dog ikke, da hun er på barsel.

Bjørn Kjos er kendt som en aktiv friluftsmand, der holder af de norske bjerge og skærgården. Han vandrer og sejler. I 2006 tog han springet ind i litteraturens verden med spionromanen »Murmanskaffæren«, der foregår i Bodøs jagerpilotmiljø. Bogen kan så vidt vides ikke lånes på danske biblioteker.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen