Berlingske Business

Norwegians bundlinje fordoblet trods omkostningsbøvl

fly
Norwegian fly Boing 737-800. Foto:

Norwegian fortsætter med at vise opdrift i regnskabstallene. Det norske flyselskab øgede omsætningen med 13 pct. i andet kvartal af 2016 og kunne samtidig se bundlinjen blive fordoblet.

Det fortæller lavprisselskabet i regnskabet for et kvartal, der også bød på en rekordhøj belægningsgrad i flyene, hvor 88 pct. af alle tilgængelige sæder blev solgt.

Det gav en omsætning på 6,6 mia. norske kr., hvilket blev vekslet til en driftsindtjening før af- og nedskrivninger (EBITDA) på 864 mio. norske kr. før særlige poster og et overskud før skat på 930 mio. norske kr.

De to sidste tal er vokset henholdsvis 30 pct. og 104 pct. i forhold til andet kvartal af 2015.

»Jeg er meget tilfreds med det forbedrede resultat og den rekordhøje belægningsgrad i dette kvartal,« siger Norwegian-chef Bjørn Kjos i regnskabet.

Billede

Direktøren bemærker dog også, at leasingudgifter og passagerkompensation steg i kvartalet og trak resultatet ned, så selskabet vil udfase nogle af leasingaftalerne i løbet af sommeren.

Det ændrer dog ikke på, at enhedsomkostningerne nu regnes med at lande på 0,38 norske kr. i år mod tidligere 0,37 norske kr. I andet kvartal var de på 0,40 norske kr.

SWEDEN NORWAY STRIKE TRANSPORT

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen