Berlingske Business
17:29Velux-formand er årets bestyrelsesformand

Norwegians bundlinje fordoblet trods omkostningsbøvl

fly
Norwegian fly Boing 737-800. Foto:

Norwegian fortsætter med at vise opdrift i regnskabstallene. Det norske flyselskab øgede omsætningen med 13 pct. i andet kvartal af 2016 og kunne samtidig se bundlinjen blive fordoblet.

Det fortæller lavprisselskabet i regnskabet for et kvartal, der også bød på en rekordhøj belægningsgrad i flyene, hvor 88 pct. af alle tilgængelige sæder blev solgt.

Det gav en omsætning på 6,6 mia. norske kr., hvilket blev vekslet til en driftsindtjening før af- og nedskrivninger (EBITDA) på 864 mio. norske kr. før særlige poster og et overskud før skat på 930 mio. norske kr.

De to sidste tal er vokset henholdsvis 30 pct. og 104 pct. i forhold til andet kvartal af 2015.

»Jeg er meget tilfreds med det forbedrede resultat og den rekordhøje belægningsgrad i dette kvartal,« siger Norwegian-chef Bjørn Kjos i regnskabet.

Billede

Direktøren bemærker dog også, at leasingudgifter og passagerkompensation steg i kvartalet og trak resultatet ned, så selskabet vil udfase nogle af leasingaftalerne i løbet af sommeren.

Det ændrer dog ikke på, at enhedsomkostningerne nu regnes med at lande på 0,38 norske kr. i år mod tidligere 0,37 norske kr. I andet kvartal var de på 0,40 norske kr.

SWEDEN NORWAY STRIKE TRANSPORT

 

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen