Berlingske Business

Norwegian vingeskudt i andet kvartal

Norwegian har fløjet med rekordmange passagerer i en kalenderm
Foto:

Det norske flyselskab Norwegian rammer under analytikernes forventninger med andet kvartals resultater på næsten alle poster.

Nowegian omsatte i andet kvartal for 7,77 mia. norske kr., hvilket var et stykke under analytikernes forventning, der var på 7,828 mia. norske kr. ifølge SME Direkt. Omsætningen 17 pct. højere end samme kvartal sidste år.

Også driftsoverskuddet, EBITDA, var langt under ventet. Tallet landede på 58,5 mio. norske kr., hvor analytikerne ventede 535 mio. norske kr.

»Vi har haft betydelige ekstraomkostninger til indleje af fly, høj oliepris og passagerafgiften i Norge, hvilket har haft en negativ effekt på resultatet,« siger koncernchef Bjørn Kjos i en pressemeddelelse.

Resultatet før skat landede på 862 mio. norske kr., hvor SME Direkts estimat var næsten dobbelt så højt - 1685 mio. norske kr.

NORWAY AVIATION BUSINESS

Nettooverskuddet landede på 1,1 mia. norske kr.

Norwegian fremhæver, at salget af 2,5 pct. Bank Norwegian-aktier, som gav positiv resultateffekt.

Koncernchefen er fortrøstningsfuld trods de skuffende resultater.

»Vi ser positivt på udviklingen fremover, både i form af billetsalg, forsalg de nærmeste måneder og nye rutelanceringer. Ekstra glædeligt har det også været at modtage to internationale SkyTrax-priser. Dette er kun mulig på grund af alle vores dygtige medarbejdere og vores kunder, der har stemt på os,« siger Bjørn Kjos i meddelelsen.

NORWEGIAN AIR-RESULTS/

Norwegian løfter skønnet for omkostningerne og ser nu enhedsomkostninger på 0,42 norske kr. mod tidligere 0,39-0,40 norske kr.

Væksten i såkaldte tilgængelige sædekilometre (ASK) sænkes til 25 pct. fra tidligere 30 pct., skriver SME Direkt. ASK var i andet kvartal 19 pct.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen