Berlingske Business

Norwegian vil løse konflikt ved voldgift

NORWAY-NORWEGIAN-AVIATION-STRIKE-LABOUR
Foto:

Konflikten mellem Norwegian og selskabets strejkende piloter bør afgøres af en neutral tredjepart, mener Norwegian. Piloterne afviser udspillet.

En tredjepart bør løse konflikten og sætte en stopper for strejken i Norwegian.

Det mener arbejdsgiverne i NHO Luftfart, efter weekendens timelange forhandlinger mellem de strejkende piloter og arbejdsgiverne hverken resulterede i løsninger eller enighed, skriver det norske erhvervsnyhedssite E24 mandag.

»NHO har kontaktet YS (Yrkesorganisationernes Sentralforbund, red.) for at anmode om en frivillig voldgift,« siger informationschef Lasse Sandaker-Nielsen til E24.

YS er en hovedorganisation for arbejdstagere, som piloternes fagforening, Parat, er medlem af.

SWEDEN NORWAY STRIKE TRANSPORT

Ifølge E24 er initiativet om at hive en neutral tredjepart ind i konflikten blevet taget mandag eftermiddag. Administrerende direktør i NHO, Torbjørn Lothe, bekræfter over for nyhedsbureauet NTB, at NHO er åben over for tiltaget, eftersom NHO angiveligt også tidligere har forsøgt at få konflikten afgjort ved en voldgift - dog uden at få positiv respons fra den modsatte side af forhandlingsbordet. Også denne gang lader det til, at piloterne siger nej til arbejdsgivernes ønske, og i Parat tror leder Hans-Erik Skjæggerud, at det kan skade forhandlingerne.

»Vi sidder stadig i forhandlinger med selskabet. Det her initiativ kan skade forhandlingerne. Det er et spørgsmål om løn, og konflikten kan derfor ikke løses ved en voldgift,« siger Hans-Erik Skjæggerud til E24.

Norwegian

En frivillig voldgift adskiller sig fra en tvungen voldgift ved, at begge parter går til en uafhængig domstol for at få løst konflikten, hvorimod regeringen - ved en tvungen voldgift - går ind og bryder konflikten.

Strejken blandt piloterne i Norwegian har stået på siden onsdag sidste uge på grund af overenskomststridigheder mellem ledelsen og piloternes fagforeninger. Piloterne vil have en overenskomst med moderselskabet, Norwegian Air Shuttle, og ikke datterselskabet, Norwegian Air Norway, da de mener, at moderselskabet bestemmer alting og håndterer deres HR. På den anden side ønsker Norwegian besparelser og mener, at skandinaviske piloter arbejder for lidt i forhold til markedet og til for høj en løn.

Norwegian

Mandag har hårdknuden i forhandlingerne mellem piloter og Norwegian fortsat skabt problemer for cirka 25.000 flyrejsende.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen