Berlingske Business

Norwegian truer med at flytte til Sverige

Norwegian truer med at flytte til Sverige - 1
Norge følger ikke den såkaldte Cape Town-konvention som EU er i færd med at implementere. Og det er man godt gammeldags trætte af hos flyselskabet Norwegian. Foto:

Giv os en lovændring, ellers flytter vi. Sådan lyder truslen fra flyselskabet Norwegian, der overvejer at ændre adresse til Sverige for at spare penge på en række forestående flyindkøb.

Norge følger ikke den såkaldte Cape Town-konvention som EU er i færd med at implementere. Og det er man godt gammeldags trætte af hos flyselskabet Norwegian.

Med konventionen vil Norweigan nemlig kunne spare rundt regnet 60 millioner norske kroner når selskabet frem mod 2014 skal købe 42 nye fly.

Og det får Norwegian-topchef Bjørn Kjos til at konkludere over for den norske avis e24.no, at hvis ikke der sker en lovændring, kan det bedre betale sig at flytte til et andet land, eksempelvis Sverige.

"Det løser sig nok"
Cape Town-konventionen har som mål at reducere kreditorernes risiko ved optag til lån af køb af løsøre, inklusiv fly.

Men i og med at Norge ikke følger konventionen vil Norwegian som skal optage lånet til sine nye fly hos amerikanske EX-Im Bank betale en garantiprovision på 0,55 procent af lånebeløbet.

Derfor har Bjørn Kjos ifølge e24.no kontaktet det norske justitsdepartement for at få en lovændring igennem.

”Det her løser sig nok til efteråret. Det ville være for dumt, hvis det ikke gjorde. Vi vil jo have norske flag på vores fly,” siger Kjos.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen