Berlingske Business

Norwegian trækker i bremsen: »Den opbremsning i væksten, der kommer nu, vil være til gavn for så godt som alle«

Norwegian og EasyJet ændrer cockpitregler efter flystyrt
Norwegian vil nu mindske væksten og forsøge at tjene de penge hjem, som den markante udvidelse af forretningen har kostet. Jon Nazca/arkiv/Reuters Foto:

Efter en lang periode med voldsom og dyr vækst trækker Norwegian i tøjlerne. Det er godt nyt for aktionærerne.

Lavprisselskabet Norwegian har brugt milliarder og atter milliarder kroner på at vokse i vildskab.

Nu skal væksten mindskes og frugterne høstes, skriver direktør Bjørn Kjos. Og det er på tide, vurderer analytiker, for væksten var lige ved at koste selskabet livet.

Tidligere i år måtte Norwegian hente over en milliard norske kroner, og den rentebærende gæld er på 26,7 milliarder norske kroner.

»Indtil videre ligner det, at satsningen på den store vækst har betalt sig. Men det har været et hængende hår. Havde man ikke fået penge i kassen i marts, så havde man nok ikke fløjet nu.«

»Så havde der været problemer med gælden, og det er der stadig en lille frygt for, at der kan komme igen,« siger luftfartsanalytiker hos Sydbank Jacob Pedersen.

Væksten har været voldsom. Antallet af passagerer er fordoblet på seks år til 3,8 millioner i juli, og trafikken målt på nøgletallet RPK, der også tæller distancen passagerer flyver, er mere end tredoblet.

2017 bød på et milliardunderskud, men indtil nu har 2018 været overskudsgivende for Norwegian.

»Der skal mere til end et enkelt kvartal, inden Norwegian er et velindtjenende selskab.«

»Men der er ingen tvivl om, at den opbremsning i væksten, der kommer nu, vil være til gavn for så godt som alle. Norwegian er vokset i et tempo, der er tæt på uset. Og det har gjort hamrende ondt økonomisk.«

»Så mange nye fly og ruter er et kæmpe puslespil at få til at gå op. Man har været alt for ambitiøs i forhold til, hvad man kunne klare, og det har bragt Norwegian ud på fallittens rand,« siger Jacob Pedersen.

Der var perioder, hvor investorerne frygtede for overlevelsen, hvilket sendte Norwegians aktiekurs ned fra omkring 350 norske kroner i 2016 til 166 kroner i april i år.

Opkøbsrygter, overskud og en kapitalrejsning sendte dog kursen op igen og genvandt noget af investorerne tillid.

»Det er stadig en lang rejse mod at nå dertil, hvor man står med et langt større forretningsomfang og en fornuftig indtjeningsevne.«

»Men den begynder man nu ved at drosle ned på væksten,« siger Jacob Pedersen.

/ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen