Berlingske Business

Norwegian satte passagerrekord i 2017 med 33 mio. rejsende

Norwegian har tocifret passagervækst
Det er blandt andet 54 nye ruter, der årsag til de flere rejsende med luftfartsselskabet. I løbet af året fik Norwegian også leveret 32 nye fly, oplyser koncernen. Foto:

Det norske lavprisselskab Norwegian fortsatte væksten i 2017 og satte rekord med 33,15 mio. passagerer, hvilket er 3,8 mio. flere end året før.

Det er blandt andet 54 nye ruter, der årsag til de flere rejsende med luftfartsselskabet. I løbet af året fik Norwegian også leveret 32 nye fly, oplyser koncernen.

»Trafiktallene for 2017 viser, at Norwegians internationale fodaftryk bliver større i tråd med koncernens strategi. Virksomheden er stabil i Skandinavien, og vi ser, at lang- og kortdistanceruterne passer godt til hinanden. Det betyder, at vores konkurrencekraft bliver stærkere,« siger Bjørn Kjos, der er koncernchef i Norwegian.

Men der er også lufthuller i tallene fra den norske koncern. På årsbasis faldt kabinefaktoren - den såkaldte load factor - sidste år til 87,5 pct. fra 87,7 pct. i 2016.

BRITAIN-IRELAND-TRANSPORT-AVIATION

De mange nye ruter og flere fly kan direkte aflæses i passagertrafikken målt på antal fløjne passagerkilometer (RPK). Set hen over året steg den med 25 pct. til 72,3 mio. fløjne kilometer i 2017 i forhold til 2016, viser Norwegians trafiktal. Også lavprisluftfartsselskabets sædekapacitet (ASK) steg med 25 pct. hen over året.

Ser man december isoleret, steg både ASK og RPK med 32 pct. i forhold til december 2016. Kabinefaktoren var uændret.

Norwegian har tocifret passagervækst

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen