Berlingske Business
17:43Tak for i dag

Norwegian presser CPH med baghaveromance

Norwegian henter milliarder på kufferter og kaffekøb
Foto:

Stadig flere af Norwegians oversøiske ruter placeres i Københavns Lufthavnes baghave, hvor Stockholm og Oslo nu har flere ruter. Det kan potentielt presse lufthavnens ambitiøse vækstmål.

De senere år har Norwegian og Københavns Lufthavne forhold lignet en spirende romance, som begge har haft god nytte af.

Norwegians store ambitioner på særligt de oversøiske ruter har passet som fod i hose med Københavns Lufthavne drøm om at være et skandinavisk knudepunkt for international lufttrafik. Og den anden vej rundt har Københavns Lufthavne fungeret som den fleksible og opmærksomme vært for det norske lavprisselskab, der først i de senere år for alvor har fået en fod indenfor i byer som London og Paris.

Billede

Derfor var det lidt overraskende, da branchesitet check-in.dk mandag kunne meddele, at Oslo og Stockholm er ved at distancere sig fra hovedstadens lufthavn målt på langdistanceruter for Norwegian. I løbet af vinteren 2016/17 vil Norwegian have henholdsvis 18 og 15 ugentlige, oversøiske afgange fra Stockholm og København. Mens Arlanda i Stockholm hele tiden har været den foretrukne, har København de seneste år haft lidt flere afgange end Oslo.

For Københavns Lufthavne er udviklingen næppe kærkommen på et tidspunkt, hvor man opererer med ekstremt ambitiøse passagermål. Planen er, at lufthavnen inden for en årrække skal vokse fra de nuværende 25 millioner om året til 40 millioner. Det kræver først og fremmest, at lufthavnen kan fastholde positionen som Skandinaviens største lufthavn, og at ekspanderende selskaber fortsat vil vælge at lægge sin ruter med afgang fra Amager.

CHINA-ECONOMY-AVIATION-BOEING-FILES

»Jeg er sikker på, Københavns Lufthavne helst vil have, at de afgange gik ud fra dem, men når man kigger på Norwegian, så kan København ikke forvente at løbe med væksten alene. Norwegian kigger jo også på mulighederne i både London, Spanien og USA,« siger Jakob Pedersen, luftfartsanalytiker hos Sydbank.

Hos Norwegian fastslår selskabets danske informationschef, Daniel Kirchhoff, at der er flere »forskellige faktorer«, der gør sig gældende, når selskabet vælger, hvorfra Dreamlinerne skal lette.

chp

»Vi placerer dem der, hvor det er mest hensigtsmæssigt. Som internationalt flyselskab har vi også store planer uden for Skandinavien som for eksempel i London og Paris, og København kan også komme til at spille en vigtig rolle, men der nogle kommercielle, operationelle og politiske faktorer, der afgør det,« siger Daniel Kirchhoff..

Mere lavpraktisk står selskabet dog i den situation, at man i øjeblikket råder i dag over otte Boeing 787-8 Dreamlinere og tre af den lidt større model, Boeing 787-9. Den flåde vil i løbet af de kommende år blive mangedoblet i takt med, at nye Dreamlinere bliver leveret, men indtil da er rift om de nuværende.

17BUSBjoern-Kjos-142452.jpg

Daniel Kirchhoff tror dog fortsat på, at København vil spille en vigtig rolle i fremtiden.

»Generelt set ser vi et stort potentiale i Danmark, og danskerne har taget rigtig godt imod vores ruter, så selvfølgelig er Københavns Lufthavn meget interessant for os i fremtiden,« siger han.

Hos Københavns Lufthavne fastslår pressechef Kasper Hyllested, at man »gør meget for at være en attraktiv lufthavn«.

»Og vi vil selvfølgelig gerne have, at Norwegian fortsætter med at vokse her hos os,« siger han.

kjos

Modsat lufthavnene i Stockholm og Oslo adskiller København sig dog ved at have en skarpere konkurrence, siger Kasper Hyllested.

»Vi har adskillelige selskaber, og det betyder selvfølgelig, at der er en anden konkurrencesituation, og hvis man fx skal til New York, så er der mange forskellige flyselskaber og afgange at vælge mellem,« siger han.

Med ambitionen om at nå 40 millioner passagerer har lufthavnen selv sat et både ambitiøst og temmelig konkret mål, men hvor meget af vækstplanerne, der er hængt op på Norwegians ruter, ønsker Kasper Hyllested ikke at specificere.

Ryanair sørger for opdriften i Københavns Lufthavn Ryanair til

»Men vi er overordnet på rette spor og rigtig dygtige til at tiltrække nye ruter. Vi har haft en vækst på 11 pct. i det første halve år af 2016, og vi samarbejder tæt med Norwegian om at sikre, at der kommer endnu flere ruter i takt med, at de får deres nye fly,« siger han.

Et andet benspænd for Norwegians tilstedeværelse i København er af mere storpolitisk karakter. Som selskabet gentagne gange har beklaget sig over, kan det i øjeblikket ikke flyve over russisk luftrum, da Rusland opererer med et krav om, at ansatte om bord på flyet har samme nationalitet som selskabet.

Norwegian er tæt på at indlede samarbejde med Ryanair

Det udfordrer Norwegian, der modsat konkurrenter som f.eks. SAS, der samarbejder med Thai Airways om deres Bangkok-rute, ikke indgår i den slags alliancer. Så når Norwegian i øjeblikket flyver mellem Bangkok og København er det en længere omvej, og den slags koster som bekendt både tid og penge, og det kan på sigt betyde, at København vil gå glip af nye ruter til fx Pakistan og Indien, som Norwegian har planer om at åbne.

»Hvis Skandinavien vil være en global spiller på flymarkedet, må man se på at fjerne de her begrænsninger,« sagde Bjørn Kjos i et interview med Berlingske Business tidligere på året.

I øjeblikket arbejder regeringen på et udspil til en ny, national luftfartsstrategi, og Berlingske erfarer fra flere kilder, at både Københavns Lufthavne og Norwegian presser på for, at et opgør med de regler skal være en del af den plan.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kommenteres og debateres via Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen