Berlingske Business

Norwegian planlægger syv nye langdistanceruter fra København

kjos
Norwegians adm. direktør, Bjørn Kjos, forhandler lige nu om syv nye ruter til fjerne destinationer. Foto:

Det norske flyselskab pønser på direkte ruter til Sydafrika, Brasilien, Argentina og Indien. Hvad der kommer først afhænger af flyvetilladelserne.

Hvis alt går efter topchef Bjørn Kjos' plan, kan København inden for en overskuelig fremtid få direkte forbindelse til São Paulo, Rio de Janairo, Buenos Aires, Delhi, Mumbai, Cape Town og Durban. Det fortæller Norwegian-direktøren i et interview med Business.dk.

»Helt konkret sidder vi lige nu og forhandler om de to byer i Sydafrika og dem i Indien, så det bliver nok dem først. Brasilien og Argentina kommer bagefter. Men det hele afhænger af, hvor vi får flyverettighederne først,« siger han og fortsætter:

»Vi planlægger mange nye langdistanceruter til København, så vi går en spændende fremtid i møde i Danmark. Hvad der kommer først afhænger af flyverettighederne. For at flyve til Indien, bliver vi for eksempel nødt til at have tilladelse til at flyve over det sydlige Rusland, vi kan ikke flyve rundtom.«

Bjørn Kjos

En anden hurdle på vejen mod de nye ruter er leverancen af nye Boeing 787 Dreamliner-fly. Norwegian har i dag otte fly i flåden og inden for de næste tre år kommer yderligere 11 flere. I 2016 får Norwegian fire styks leveret og det bliver den lidt større model, Boeing 787-9, der har plads til cirka 50 flere passagerer end Norwegians nuværende Dreamlinere.

Norwegian-direktøren har stor tiltro til potentialet i langfartsturisme, som i dag fylder mere og mere i luftfartsstatistikkerne. Antallet af ferierejsende stiger og det er især på langdistanceruterne.

NORWEGIAN AIR RESULTS/

»Den store vækst kommer til at være i de store byer som London og Paris, men det betyder ikke, at der ikke stadig er potentiale i de mindre byer. Omkring 80 procent af flyrejsende i dag er fritidsrejsende. For ti år siden var det kun 50 procent. Og om ti år ude i fremtiden er det måske 90 procent,« siger Bjørn Kjos.

»Udgangspunktet er at forbinde byerne til London, men vi kan ikke flyve alle ugens dage dertil. Der vil ikke nok passagerer til at flyve hver eneste dag. Så man kan forestille sig, at det bliver fire dage til London og tre dage til København.«

norwegian

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen