Berlingske Business
17:26William Demant tog føringen i positivt marked

Norwegian: Opkomlingen der trådte ud af lillebror-rollen

Norwegian indstiller al flytrafik i Skandinavian
Mens de traditionelle netværksselskaber har  været syge i mange år, blev Norwegian først for alvor hårdt udfordret sidste år. Frem til 2014 er historien om Norwegian en fortælling om og enestående vækstrater og stor succes. Foto:

Mens de traditionelle netværksselskaber har været syge i mange år, blev Norwegian først for alvor hårdt udfordret sidste år. Frem til 2014 er historien om Norwegian en fortælling om enestående vækstrater og stor succes.

En simpel forretningsmodel og ekstremt lave omkostninger har været nøglen til at forstå lavprisselskabet Norwegians mangeårige succes frem til slutningen af 2013.

Da Norwegian blev omdannet til et rendyrket lavprisselskab i 2003, understregede stifter og topchef Bjørn Kjos igen og igen over for organisationen at lave enhedsomkostninger var vejen til succes. Dengang blev Norwegian relanceret som et lille norsk selskab, der udelukkende satsede på norsk indenrigstrafik.

Elever fra Vejle Idrætsefterskole strandet i lufthavnen. Turen

I dag er Norwegians ikke langt fra at overhale SAS målt på antal passagerer, og vækstudsigterne er fortsat store. En enorm mængde bestilte fly er på vej de kommende mange år og skal sikre fortsat høje vækstrater.

Norwegian nød i mange år godt af en simpel organisation, en enhedsflåde udelukkende bestående af Boeing 737'ere og mere favorable overenskomster end de store netværksselskaber. Det holdt alt sammen omkostningerne nede og gjorde selskabet i stand til at gå i offensiven år efter år op gennem 00'erne.

I samme periode kæmpede SAS med høje omkostninger - bl.a. forårsaget af dyre overenskomster og en kompleks forretningsmodel med mange forskellige flytyper. Opgøret med dyre overenskomster har været brutalt og opslidende i SAS, mens Norwegian har haft lettere spil som den udfordrende opkomling med lave lønomkostning og større fleksibilitet blandt de ansatte.

Norwegian har dog også løbende presset medarbejderne mere og er flere gange selv blevet ramt af strejker den seneste tid. I øjeblikket rammer den aktuelle pilotstrejke selskabet på et sårbart tidspunkt.

Norwegian indstiller al flytrafik i Skandinavian

Norwegian er nemlig i stigende grad blevet delvist ramt af en række af de samme udfordringer som de komplekse netværksselskaber. Selskabet har de seneste år gjort forretningsmodellen mere kompleks ved at begynde at flyve på lange interkontinentale ruter, og netop langdistancesatsningen har indtil videre været dyr for en dyr fornøjelse for det ellers fremadstormende selskab.

I 2014 fossede pengene ud af Norwegian, og selskabet måtte indkassere et driftsunderskud på 1,2 mia. kr. Det skyldes især problemer med langdistancesatsningen og de nye langdistancefly, Boeing 787-8 Dreamliner. Flyene har været ramt af tekniske problemer og massive forsinkelser, og samtidig trak en licens til at flyve i USA i langdrag.

»Norwegian har spændt buen for kraftigt med interkontinentale ruter og ruter uden forbindelse til Skandinavien. Det har tilført kompleksitet, og det er ikke nødvendigvis helt let. Samtidig har mange andre selskaber sænket omkostningerne, og det er også med til at presse Norwegian, selv om lave omkostninger altid har været en af selskabets styrker,« siger senioranalytiker i Sydbank, Jacob Pedersen.

Norwegian Air Shuttle blev i første omgang stiftet i 1993, hvor den karismatiske og næsten altid smilende nordmand, Bjørn Kjos, var med til at grundlægge selskabet på ruinerne af flyselskabet Busy Bee. Dengang fløj selskabet for det norske luftfartsselskab Braathens på Norges vestkyst, men da SAS købte Braathens i slutningen af 2001, var samarbejdet forbi.

pix

Bjørn Kjos og andre fremtrædende personer besluttede i 2002 at relancere Norwegian som et rendyrket lavprisselskab. Relanceringen blev startskuddet til et storstilet væksteventyr op gennem 00'erne. Norwegian-investorerne havde 50 mio. kr. med fra det gamle Norwegian, og de hentede staks 80 mio. kr. ved en aktieemission. Ved selskabets børsnotering i 2003 hentede man yderligere 250 mio. norske kroner, og siden er det blevet til yderligere et par aktieemissioner.

Pengene er blevet brugt til en storstilet skandinavisk offensiv, der i disse år breder sig yderligere uden for Skandinavien. Ud over baserne på hovedmarkederne i Norge, Sverige og Danmark har Norwegian i dag også faste baser med lokalt ansatte i Spanien, England og Finland, og vækstambitionerne er fortsat store. Det er bl.a. ansatte fra disse baser, der aktuelt har overtaget en del af udenrigsflyvningerne fra hovedmarkederne under strejken.

Selskabets storstilede vækst er blevet hjulpet godt på vej af enorme flyordrer med attraktive finansieringsvilkår. Hovedparten af de mange nye Boeing 737'ere, som selskabet modtog mellem 2008 og 2014, er eksempelvis finansieret ved hjælp af amerikanske eksportkreditter. Det betyder, at den amerikanske stat har garanteret for lånene, mens Norwegian har haft mulighed for at låne pengene til en rekordlav rente.

Norwegian har samtidig nydt godt af, at SAS ikke har været i stand til at komme med et effektivt modsvar på Norwegians offensiv. I begyndelsen gav man samtidig Norwegian lov til at vokse på alle de norske indenrigsflyvninger, som SAS ikke mente var profitable nok, men som var attraktive for Norwegian med den lavere omkostningsbase.

Elever fra Vejle Idrætsefterskole strandet i lufthavnen. Turen

Norwegian har løbende været i skudlinjen for kreative ansættelsesvilkår, der skal holde omkostningerne nede. Selskabet har bl.a. været under beskydning for brug af vikarbureauer med adresse i lande med lavere omkostninger. Samtidig betyder den intensive konkurrence, at Bjørn Kjos nu igen presser på for at skabe en endnu lavere omkostningsbase i de skandinaviske lande. Alle konkurrenterne har samme fokus på lavere omkostninger og billigere overenskomster, og med Ryanairs offensiv i Skandinavien er konkurrencen blevet intensiveret yderligere.

»Norwegian åbnede for konkurrence med SAS i 2003, og nu har mange af de ansatte fået så høj anciennitet, at de nu begynder at veje tungt,« vurderede tidligere SAS -topchef Jørgen Lindegaard forleden over for Berlingske Business.

Selv om Norwegian lige nu er hårdt presset af pilotstrejke oven på et kæmpe underskud sidste år, vurderer Jacob Pedersen fra Sydbank alligevel, at selskabet er godt klædt på for yderligere vækst.

»Norwegian vokser lidt langsommere i 2015, som de skal bruge til at få styr på organisationen og finde deres ben igen. De bremser nu op på alt andet end langdistanceflyvningen, men i 2016 og de efterfølgende år er der igen lagt op til højere vækst. De kæmper ikke med samme strukturelle problemer som SAS. For Norwegians vedkommende skyldes udfordringerne først og fremmest lidt for høj vækst og tiltagende kompleksitet,« siger Jacob Pedersen.

Den aktuelle konflikt skyldes, at piloterne og Norwegian-ledelsen ikke kan blive enige om en ny, billigere og mere fleksibel overenskomst, som ledelsen har krævet. Det handler blandt andet om, at ledelsen med topchef Bjørn Kjos i spidsen vil have de skandinaviske piloter til at arbejde lige så meget som deres kolleger på baserne i bl.a. Spanien og England.

Norwegian indstiller al flytrafik i Skandinavian Norwegians kabi

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen