Berlingske Business

Norwegian lander overraskende godt i andet kvartal

Norwegians vokseværk smerter i regnskabsbøgerne
ARKIVFOTO 2017 Norwegian fly i Arlanda Foto:

Nettooverskuddet i Norwegian endte på 300 mio. norske kr. i andet kvartal, hvilket er en stærk forbedring fra samme periode sidste år, hvor tabet var på 691 mio. norske kr.

Overskuddet overrasker også analytikerne, der havde ventet et underskud i kvartalet på 535 mio. norske kr. ifølge estimater fra Inquiry Financial.

Driftsoverskuddet (EBITDA) renset for engangsposter blev 83,1 mio. norske kr. mod 255,7 mio. kr. i andet kvartal året før. Her havde analytikerne ventet et underskud på 383 mio. norske kr.

»Selskabets omkostninger er reduceret med 9 pct. i dette kvartal,« noterer selskabet.

Fratrukket udgifter til brændstof faldt omkostningerne med 19 pct.

Norwegian noterer desuden, at engangseffekter også i dette kvartal har bidraget til omkostningsreduktionen og noterer, at omkostningerne er reduceret, til trods for at selskabet har haft den højeste vækst nogensinde i løbet af et kvartal med 48 pct. (ASK), samt at olieprisen har været betydeligt højere sammenlignet med samme periode sidste år.

»Det er glædeligt at kunne fremlægge et godt resultat med reducerede omkostninger på trods af en stærk vækst i dette kvartal. Fremover vil væksten aftage, og vi vil høste af det, vi har sået, hvilket vil gavne kunder, ansatte og aktionærer«, siger koncernchef i Norwegian Bjørn Kjos.

I alt fløj 10 mio. passagerer med Norwegian i andet kvartal, hvilket er en stigning på 16 pct.

»Belægningsgraden i andet kvartal holdt sig på et højt niveau - 86,8 pct. mod 87,7 pct. sidste år,« oplyser selskabet.

I løbet af andet kvartal har Norwegian indfaset tre Boeing 787-9 Dreamlinere og to nye Boeing 737 MAX-fly i flyflåden.

I alt i år venter Norwegian at få leveret 11 Boeing 787-9 Dreamlinere, 12 Boeing 737 MAX 8 og har allerede modtaget selskabets to sidste Boeing 737-800.

For hele året fastholder luftfartsselskabet sine forventningerne til væksten i sædekapaciteten (ASK) på 40 pct., mens forventningerne til enhedsomkostningerne fraregnet brændstof og nedskrivninger også er uændrede efter andet kvartal.

Når brændstofpriserne og nedskrivninger regnes med, forventes de samlede enhedsomkostninger nu at være højere for helåret end tidligere, da den store stigning i olieprisen har smittet af på priserne på brændstof, som flyselskaberne er storforbrugere af.

/ritzau/FINANS

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen