Berlingske Business

Norwegian-konflikten set fra pilotens side

Norwegian
Norwegian-fly holder stille i Københavns Lufthavn Kastrup. Piloterne strejker. Foto:

Magnus Hellmén er svensk pilot hos Norwegian, men erkender at konflikten kan være svær at forstå for andre faggrupper. Her giver han sin egen version.

Den svenske Norwegian-pilot Magnus Hellmén ved godt at det er meget svært at sætte dig ind i andre faggruppers problemer.

Derfor har han skrevet sin egen oplevelse af Norwegian-konflikten i en læse-let-version på sin Facebook-profil.

Magnus Hellmén har overført Norwegian-piloternes suituation til en bilfabrik. For eksemplets skyld er det Volvo, som selvfølgleig ikke har noget med den aktuelle konflikt at gøre.

Johan søger job hos Volvo. Volvo siger: »Hej Johan velkommen, du skal producere rat til vores biler. Her er din løn, pension, ferie, alt sammen styret af en kollektiv overenskomst.«

»Super,« tænker Johan og begynder at arbejde.

Fem år senere, siger Volvo, at alle deres medarbejdere, fra nu af skal fordeles i forskellige datterselskaber. Der er fem datterselskaber i alt: A B C D og E.

»Johan, du får job i Volvo datterselskab C«.

»Jaja, tænker Johan, det er jo bare en konstruktion på papiret. Mine vilkår er de samme.«

Dagen efter siger Volvo: »Hej datterselskaber, har I det godt?«

»JA!!«

»Herligt. Vi skal bruge 500 rat i dag. Virksomhed A, hvad kan i lave dem for? 300 kroner per styk, nåh, ok.. Men virksomhed B? 250 kroner stykket. Super! Men firma C tager bare 55 per rat, og de kan lave dem på den halve tid. Suverænt. Tillykke, virksomhed C, i dag må i lave 500 rat til os.«

Den næste dag spørger virksomhed C, »vil I have 300 rat i dag? Vi kan lave dem, det er ikke noget problem.«

»Nej,« siger Volvo så. »Denne gang vil vi have 1.000 rat! I får 30 kroner per styk og de skal laves på samme tid som i går.
»Ååh,« tænker virksomhed C, »hvordan skal det kunne lade sig gøre? Så får vi ingen penge og meget mere arbejde.«

»Nå«, siger Volvo.« »Virksomhed E hvad siger du? Gør I det? Ja, vi har en aftale.«

Dagen efter kommer Volvo igen, men der er sure miner. Virksomhed A og B siger til Volvo, at de vil have deres gamle job tilbage. Det skal være ligesom det var før opsplitningen.

»Men herregud, siger Volvo med hænderne på hofterne. I er utaknemmelige. Hvordan ville det ikke se ud med sådan en ordning. Umuligt!«

»Hvad mener du med umuligt,« siger virksomhed A og B. »Det var jo det, vi havde før. Vi tjente penge og alle var glade.«

»Nej, stop nu,« siger Volvo. Det er ikke muligt. Sådan her gør alle selskaber, og det er godt for samfundet. Vær nu ikke så negativ, tilbage til rattene.

Virksomhed A og B siger: »Nej tak. Vi er i strejke.«

»Ja-ja,« siger Volvo. »Virksomhed C, D og E? Hvis I laver rattene, som A og B nægter, så bliver I betalt 20 procent ekstra. Skal vi sige det? Godt! Nu kører det. Ja, virksomhed A og B, I kan komme tilbage, når I genre vil producere rat.«

 

Berlingske Business har fået Magnus Hellméns tilladelse tilat oversætte og bringe hans indlæg.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen