Berlingske Business

Norwegian gør klar til storoffensiv efter solidt regnskab

norwegian
Norwegians administrerende direktør, Bjørn Kjos. (Fotos: Linda Kastrup og Scanpix).

Sidste år blev et særdeles godt år for det norske flyseslskab Norwegian, der gør klar til global ekspansion og tusindvis af nyansættelser i 2017.

Bjørn Kjos, administrerende direktør i flyselskabet Norwegian, må være særdeles tilfreds, når han lader blikket glide ned over det netop fremlagte årsregnskab for 2016.

Regnskabet byder på et overskud på 1,135 milliarder norske kroner (ca. 950 millioner danske kroner) mod 246 mio. norske kr. i 2015, og et driftsresultat på knap to milliarder norske kroner (godt halvanden milliard danske) mod 347 mio. norske kr sidste år. Det gode regnskab lander i en tid, hvor Norwegian netop har overtaget rollen som Skandinaviens største flyselskab målt på passagerer fra SAS, der hidtil har været ubestridt størst.

RG

SAS fløj i januar 1,9 millioner passagerer. Det betyder ifølge en udregning foretaget af Sydbank, at SAS i de sidste 12 måneder har fløjet 29,54 millioner passagerer. Norwegian har i samme periode fløjet 29,66 millioner passagerer.

Og væksten i det norske flyselskab lægger administrerende direktør Bjørn Kjos op til skal fortsætte. I en udtalelse til regnskabet siger han, at selskabet skal ansætte 2.000 nye Norwegian-medarbejdere. Samtidig skal der indsættes 32 nye fly i løbet af 2017 heriblandt ni 787-9 Dreamliner. Derudover bebuder topchefen, at selskabet vil lancere 50 nye ruter.

»Vi går ind i 2017 med ambitionen om at styrke fodfæstet i de etablerede markeder, men samtidig udvide rutenettet i helt nye områder,« siger han i meddelelsen.

I 2017 regner selskabet med at øge kapaciteten - antallet af sæder - med 30 procent.

Omsætningen steg sidste år med 16 pct. til godt 26 milliarder norske kroner. Norwegian har en egenkapital på 3,36 milliarder kroner.

Opdateres...

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen